nieuws

Hoge plafonds torenwoningen ogen luxer

bouwbreed

rotterdam ­ Het eerste Nederlandse hoogbouwproject dat toegesneden is op de eisen van het Bouwbesluit 2003 verrijst aan de Steigergracht in Rotterdam­Centrum. Behalve grote verdiepingshoogten en voordeuren krijgt de 23 verdiepingen metende toren de grootste volledig automatische parkeervoorziening die ooit in Nederland is gebouwd.

Het ontwerp van K. Christiaanse Architecten en Planners (KCAP) oogt als een lange, slanke toren die is opgevouwen tot een blok met een hoogte van 70 meter. Het witzwarte raster van de gevel is ook doorgezet op het dak, dat geldt als ‘vijfde gevel’. Met 70 meter reikt het gebouw precies tot de maximumhoogte die voorschrift is in het gebied rond de historische Laurenskerk. De gemeente Rotterdam wil het enigszins verloederde gebied een flinke kwaliteitsimpuls geven. De 107 middeldure tot dure huurappartementen in de toren zijn de eerste van circa 1500 nieuwbouwwoningen die in de komende jaren in het Laurenskwartier volgens de gemeentelijke plannen zullen verrijzen. “De gemeente heeft hier zijn beste beentje voorgezet”, zegt E. van Ree van ontwikkelend belegger BPF Bouw. “Rotterdam vindt de ontwikkeling van dit gebied zo belangrijk dat we in een recordtijd van anderhalf jaar dit project uit het niets van de grond hebben gekregen.”

Interpretatie

Dat lukte ondanks onduidelijkheden over het nieuwe Bouwbesluit. Ambtenaren van het ministerie van VROM en Binnenlandse Zaken moesten herhaaldelijk uitleg geven over de interpretatie van de nieuwe regelgeving. Aanpassingen van de woningen aan de nieuwe eisen kostte volgens Van Ree “enkele duizenden euro’s” per appartement. Het nieuwe Bouwbesluit geeft de luxe appartementen echter wel meer kwaliteit. Hogere plafonds (van 2,40 naar 2,60 meter) en deuren (van 2,10 naar 2,30 meter) ogen royaler en past bij de luxe aankleding van badkamers, keukens en woongedeeltes. Het Bouwbesluit 2003 hanteert voor gestapelde bouw een geluidsisolatiewaarde van tenminste 5 decibel. Door toepassing van speciale wand­ en vloeraansluitingen bij de binnenwanden kunnen wij met een traditionele vloerafwerking deze waarde halen, vertelt projectleider S. IJsselstein van BOAG Bouw Advies Groep. “Momenteel zijn wij nog aan het onderzoeken of het mogelijk is nog meer kwaliteit te bereiken. Toevoeging van 3 centimeter isolatie onder de afwerkvloer, een zogenaamde zwevende dekvloer, geeft een geluidsisolatiewaarde van 15 decibel. Maar dit betekent dat de vrije verdiepinghoogte van 2,60 meter naar 2,57 meter gaat. En dat is weer tegen het Bouwbesluit. Maar het voordeel is in dat geval dat toekomstige bewoners vrij zijn in de keuze van hun vloerafwerking. Vloerbedekking, tegels of parket, het maakt niets uit!”

Brandwerendheid

Intensief overleg was er verder over de gevels. Met het oog op brandoverslag stelt het nieuwe Bouwbesluit een eis van 60 minuten brandwerendheid aan de gevel. De vraag was of dat in dit geval extra brandwerende maatregelen vereiste. Wat wordt verstaan onder een brandcompartiment en waar is vrijstelling mogelijk? Vooralsnog gaan de betrokken partijen ervan uit dat de gevel, die is opgebouwd uit geprefabriceerde betonelementen, geen extra brandwerend glas nodig heeft. Maar dat wel brandwerende voorzieningen nodig zijn aan de doorgang voor de brandweer. “De wetgever zal moeten aangeven hoe dit moet worden uitgewerkt,” aldus directeur C. Smorenberg (BPF Bouw). Het bouwen met gevelvullende prefab elementen is op de uiterst kleine locatie midden in het drukke centrum dè manier van bouwen: veel materialen kunnen vanaf de Steigergracht worden ingetakeld. Voor de verdiepingvloeren wordt vanaf de vijfde laag een tunnelsysteem gebruikt. Parkeren wordt geheel op het bescheiden eigen terrein opgelost. Een volautomatisch parkeersysteem van Stokvis Parking Systems kan op drie ondergrondse lagen 140 auto’s wegzetten op een droge en vandalismevrije plek. Bewoners van de appartementen en gebruikers van de commerciële ruimtes, gelegen op de eerste drie lagen, geven hun auto af in een veilige inpandige innamebox, waarna het pallet­load­systeem de auto keert en wegzet. Na het geven van de ‘parkeer’­opdracht transporteert een lift eerst de auto naar niveau ­1. Een mobiele kraan tilt hem op bij de wielen en plaatst hem in de garage. “En dat is prijstechnisch concurrerend met een traditioneel gebouwde parkeervoorziening”, zegt H. Klunder (Stokvis), die de prijs van het systeem overigens niet kwijt wil. “Voor een traditionele voorziening zou je vijf lagen nodig hebben, een geautomatiseerd systeem maakt een ruimtebesparing van 40 procent mogelijk. Bovendien behoeft deze parkeervoorziening geen ventilatie, verlichting, afwerking en onderhoud.” Een aparte opstelstrook voorkomt opstoppingen. Inname van een auto kost 90 seconde, teruggave 2 minuten.

Prioriteit

De oplossing is niet alleen veilig voor de gebruikers van de Steigertoren, maar ontlast ook de omgeving van extra blik. Voor BPF Bouw, eigenaar van de toren, heeft die omgeving prioriteit. De belegger/ontwikkelaar wil samen met de gemeente Rotterdam werken aan een herinrichting van de buitenruimte rondom het project zodat er een veilige en aangename binnenstedelijke woonomgeving ontstaat.

Projectgegevens

Opdrachtgever: Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid (BPF Bouw) Bouw Management: BOAG Bouw Advies Groep, Rotterdam Aannemer: Dura Rotterdam BV Constructies: Bureau Zonneveld, Rotterdam Parkeersysteem: Stokvis Parking Systems, Deventer Start bouw: januari 2003 Oplevering: oktober 2005 Totale investering: circa 43 miljoen euro

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels