nieuws

Tekort aan zand

bouwbreed Premium

Tekort aan zand

Uw berichtgeving onder de kop ‘Tekort aan zand en grind voor beton bestaat niet meer’ (Cobouw, 20 november 2002) is naar mijn mening een regelrechte canard. Wat is er aan de hand? Door schade ontstaan door een combinatie van Engels zeezand met portlandcement (in beton, dus) heeft Rijkswaterstaat tijdelijk het gebruik van zeezand voor enkele bijzonder belangrijke constructies in de ban gedaan. Nu heeft men besloten dat zeezand weer mag, als het maar gecombineerd wordt met hoogovencement. Het gaat hier om zeer kleine hoeveelheden, die niet van belang zijn voor het al dan niet toepassen van zeezand van het Britse Continentaal Plat.

Zeezand wordt al lang en op grote schaal in met name de Randstad, en een deel van Friesland, toegepast in beton. De mate waarin dit gebeurt hangt af van de beschikbaarheid bij Engeland, de regelgeving van de Britse overheid en de kosten van transport naar de Nederlandse havens. Het is in het geheel niet afhankelijk van de regels van Rijkswaterstaat. Let wel: het gaat niet om zand van het Nederlands Continentaal Plat, zoals gedeputeerde Vestjes van Limburg schijnt te denken.

Grint

Er is dus ook geen sprake van dat zand van het Nederlandse deel nu ineens kan of mag. Ondanks zeer intensief en duur onderzoek  ­ er is de laatste jaren voor ongeveer 10 miljoen euro aan overheidsgeld besteed om in ons deel van de Noordzee naar zand te boren ­ mag worden gesteld dat zich in het Nederlandse deel geen economisch winbaar beton­ en metselzand aanwezig is, ook niet als zand in prijs verdubbelt of verdrievoudigt. Laat staan, zoals gedeputeerde Vestjes lijkt te vrezen, winbaar grint. Op het Nederlandse Continentaal Plat bevindt zich (op één grintbankje na) in geheel geen grint. Het nu aangevoerde zeegrint is ook van Engelse oorsprong ­ in feite is het zand een bijproduct van de grintwinning.

EIB

In de recente berekeningen van bijvoorbeeld het EIB, die een enorm tekort aan beton­ en metselzand vanaf circa 2005­2007 voorspellen, is volop rekening gehouden met de import van zeezand. Om een idee te geven van het tekort: bij ongewijzigd beleid (lees: geen beleid) is de binnenlandse productie aan beton­ en metselzand aan het dalen van 22 miljoen ton per jaar in 2000 naar 6 miljoen ton per jaar in 2006. Dat tekort is noch qua winning noch qua logistieke mogelijkheden elders te betrekken, zodat de bouwsector zeer ernstige problemen tegemoet gaat. Zand is immers de brandstof voor de bouw.

Reageer op dit artikel