nieuws

Snelle bouw Millennium Tower door uitgekiende techniek

bouwbreed Premium

amsterdam ­ Met behulp van één van de grootste Nederlandse topkranen begint de combinatie Wessels Zeist­IBB Kondor met de bouw van de Millennium Tower in Amsterdam. Het 98 meter hoge kantoorgebouw in Amsterdam­West moet 1 juli 2004 klaar wat om een uitgekiende logistiek en planning vraagt. Terwijl de bouw al in volle gang is, is de constructeur nog driftig aan het rekenen.

De bouw van de Millennium Tower in Amsterdam Westpoort (het nieuwe kantorengebied rond Sloterdijk in Amsterdam­West) zit al sinds 2000 in de pen. Aanvankelijk wilde ontwikkelaar IMCA Vastgoed hier twee torens bouwen en werd het project de Millennium Twin Towers genoemd. De torens van dit eerste ontwerp waren op de onderste lagen aan elkaar gekoppeld en bovenin met een soort spoorbrug aan elkaar verbonden. Omdat er geen huurder voor het gebouw was gevonden, begon de bouw nog niet. Medio 2001 toonde uitgeversconcern Reed Elsevier interesse om zich op de locatie te vestigen. Zij was echter op zoek naar een gebouw, waarbij alle faciliteiten in één en hetzelfde pand konden worden ondergebracht. Dat betekende: terug naar de tekentafel voor de ontwerpers van EGM Architecten.

Rechthoek

Het bureau ontwierp in plaats van de tweelingtoren, één rechthoekige toren van 26 etages die 98 meter hoog wordt, waaraan op de vier punten een extra rechthoek is toegevoegd. Deze rechthoekige ‘zijtorens’ lopen aan de korte zijde in elkaar over. In totaal meet het gebouw 60.000 vierkante meter inclusief de tweelaagse parkeerkelder van 12.000 vierkante meter onder het gebouw. De partijen werden het in maart van dit jaar eens, waarna de bouw begon op 1 mei. Definitieve tekeningen of constructiecalculaties waren er toen nog niet, maar wel was de opleverdatum keihard vastgesteld: op 1 juli 2004 moet Reed Elsevier het pand kunnen betrekken. “De relatief korte bouwtijd maakt het noodzakelijk om verschillende speciale maatregelen te nemen”, schetst D. van Vliet, projectleider van de bouwcombinatie Wessels Zeist­IBB Kondor. “Zo hebben we besloten om de constructeur nog wel naar het totale ontwerp te laten kijken, maar het constructieve ontwerp en de engineering uit te laten voeren door KVWS­zusterbedrijven die onderdelen van de bouw voor hun rekening nemen. Zo bouwt Visser en Smit Bouw de onderste twee kelderverdiepingen (de parkeergarage) en levert Westo uit Coevorden de prefab betonconstructie. Door hun specialisatie zijn zij in staat om met innovatieve oplossingen tijd te winnen én de constructie te verbeteren.” In het oorspronkelijke ontwerp was bijvoorbeeld bedacht om het gebouw te funderen met 1100 prefab betonpalen. Onduidelijk was vanaf welk niveau moest worden geheid en wat voor poer er op moest komen. Bij het eerste ontwerp bleek dat dit een poer moest worden van 2 meter dik en in totaal maar liefst 2800 kubieke meter groot. Bij de alternatieve constructie was het uitgangspunt om de belastingen vanuit de bovenbouw zo recht mogelijk naar beneden te brengen. Dit bleek mogelijk door boorpalen onder de stabiliteitswanden toe te passen, waardoor de grote poer niet meer nodig was. Later bleek het nog wel nodig om tussen de stabiliteitswanden en boorpalen een kleine poer aan te brengen, maar deze was veel kleiner dan in de eerste versie. Ook kon er nu worden volstaan met 685 prefab betonpalen. Beide aspecten leveren een aanzienlijke tijdwinst op. Ook in de overige constructie is alles er op gericht zo snel mogelijk te werken. Het complete gebouw wordt opgetrokken uit prefab betondelen, inclusief de gevelelementen. Het gebouw wordt in de ruwbouw per verdieping op elkaar gestapeld. De bouw van één etage zal naar verwachting telkens ongeveer acht werkdagen vergen.

Sandwichpanelen

De vloeren zijn geveloverspannend en de gevels zelf zijn dragende sandwichpanelen waarbij de elementen in de fabriek worden gestort met binnenblad, isolatie en buitenblad. De aluminium kozijnen en een deel van de beglazing wordt eveneens al in de fabriek in de elementen geplaatst. Zodra de gevelelementen zijn geplaatst, is een etage daardoor meteen wind­ en waterdicht. Om het bouwtempo te vergroten worden er daarnaast geen standaard kanaalplaten gebruikt, maar dubbel T­vloerelementen. Deze elementen zijn ongeveer twee keer zo groot als een kanaalplaat (14,40 bij 2,70 meter) en worden op de bouwplaats als een soort grote Duplo­blokken in elkaar geschoven. Van Vliet: “Door gebruik te maken van zo groot mogelijke geprefabriceerde delen die al zo ver als het kan zijn afgewerkt, kunnen we in een strak tempo doorwerken. Daarvoor wordt er wel een zware wissel getrokken op het verticaal transport. Je moet een kraan hebben die in staat is snel zware lasten naar boven te hijsen. Door de omvang en het gewicht van de elementen, moesten we er voor kiezen gebruik te maken van één van de zwaarste kranen die in Nederland wordt ingezet, een Wolff 60140 B topkraan met een totale hoogte van meer dan 140 meter en een hijsvermogen van 30 ton op 40 meter sprei. Begin volgend jaar komt er nog een tweede topkraan type Wolff 500B, waardoor we achter elkaar kunnen doorwerken.”

Winst

Behalve de gevel­ en vloerelementen, hijsen de kranen al tijdens de ruwbouw alle afbouwelementen op de verdiepingen. Ook dit levert tijd­ en logistieke winst op omdat het niet meer nodig is om naderhand de materialen binnendoor naar boven te brengen. Voorwaarde daarvoor was wel dat vooraf al exact duidelijk is welke materialen waar nodig zullen zijn. “Dat leverde wel rare gezichten op bij de opdrachtgever en de huurder”, zegt Van Vliet. “Twee jaar voor de oplevering moest men al beslissen over de plaats van tussenwanden, de kleur van het sanitair en het type binnendeuren. Maar om de deadline te halen, is dit de enige manier. Ook in de afbouw proberen we tijd te winnen. De afbouw van het gebouw begint straks al terwijl de ruwbouw nog in volle gang is. Zodra de negende en zeventiende verdieping in ruwbouw gereed zijn, worden deze aan de bovenzijde met een tijdelijke voorziening afgedicht. In de daaronder gelegen verdiepingen begint de afbouw dan al, terwijl de overige verdiepingen nog bovenop het gebouw worden gezet. Nog tijdens de bouw, kunnen we daardoor al delen vooropleveren. Door de uitgekiende afstemming van techniek en logistiek, moet het lukken om op 1 juli 2004 de sleutel aan de huurder te geven.”

Reageer op dit artikel