nieuws

Rijk tegen verhuizing rangeerterrein in Venlo

bouwbreed

den haag ­ Het Rijk is van gedachten veranderd over snelle verplaatsing van het spoorwegemplacement in Venlo. Volgens minister Kamp (VROM) is verplaatsing van het centrum naar een industrieterrein ten noorden van de stad te duur. Venlo is woest en ook de Tweede Kamer zal het er niet bij laten zitten.

Afgelopen week bleek tijdens de behandelingen van de begrotingen van Verkeer en Waterstaat en VROM dat het Rijk niet al het geld voor uitplaatsing van rangeerterreinen wil spenderen aan Venlo. “Een verplaatsing van het Venlose emplacement kost ongeveer 140 miljoen euro. Dan ben ik bijna door mijn hele budget voor verplaatsingen in Nederland heen”, liet Kamp het parlement weten. “Maar er zijn meer gevaarlijke spoorwegemplacementen in Nederland, zoals in Arnhem en Roosendaal. Ik kan niet al het geld aan Venlo alleen gaan uitgeven.”

Mager

Kamp wil nieuw onderzoek naar de gewenste verplaatsing door Venlo. Eerdere onderzoeken vindt hij te mager, omdat er volgens hem toch risicofactoren overblijven. Venlo heeft “absoluut geen zin” in weer een studie naar verplaatsing van het emplacement. “Alle argumenten die het Rijk nu plotsklaps gebruikt tegen verplaatsing naar het noorden van de stad, zijn letterlijk en figuurlijk afkomstig uit de vorige eeuw en allang de revue gepasseerd”, aldus de woordvoerder. “Bovendien stelde minister Pronk van VROM in december vorig jaar al 60 miljoen gulden beschikbaar voor die verplaatsing, en sloten wij in februari dit jaar een convenant met minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat over die verplaatsing. Dus daarover nu opnieuw gaan soebatten is een allang gepasseerd station.” De gemeente dreigt nu geen vergunningen meer af te geven voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. Venlo vindt een gewillig oor in de Tweede Kamer. VVD, PvdA en GroenLinks hebben er bij de ministers Kamp en De Boer op gehamerd wel haast te maken met een oplossing.

Elf gevaarlijke rangeerterreinen

Het Rijk heeft aanvankelijk veertien risicovolle rangeerterreinen aangewezen. Daar worden treinen met gevaarlijke stoffen samengesteld, gesplitst of van locomotief verwisseld. Er worden risiconormen overschreden, omdat de terreinen in bebouwd gebied liggen of vlakbij drukke spoortrajecten. De ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM hebben een beperkt budget om de gevaren de komende jaren in te dammen. Daarbij bestaat toenemende belangstelling om de terreinen te verplaatsen. De emplacementen van Arnhem­Berg, Roermond en Amersfoort zijn inmiddels van de lijst geschrapt, omdat de problemen daar zijn opgelost. Het ongeluk in augustus met de lekkende wagon in Amersfoort was een incident omdat de trein vanwege blikseminslag bij Deventer onverwacht in Amersfoort moest wachten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels