nieuws

‘Paniekreacties’ op Revit als standaard

bouwbreed Premium

den haag ­ Een aantal klanten van Autodesk dreigt pas op de plaats te maken, nu het bedrijf heeft gekozen voor het 3D­programma Revit als standaard voor de toekomst (Cobouw, 25 oktober 2002). Een woordvoerster spreekt van ‘paniekreacties’. Autodesk stopt niet op korte termijn met het 2D­tekenprogramma Autocad.

Volgens J. de Geus, senior consultant van Autodesk Benelux in Capelle aan den IJssel, zal het een jaar of vijftien duren voordat 3D­modelleren de standaard is. ‘We groeien langzaam van 2D­tekenen naar 3D­modelleren’, legt hij uit. Daarbij vormt Architectural Desktop (ADT) van Autodesk een tussenstap. De strategische beslissing van Autodesk roept ook positieve reacties op. Ir. A. van Randen, directeur van Arpa Intrabouw in Eindhoven: ‘Een zeer interessante ontwikkeling. Het kan een stimulans zijn voor de digitale communicatie. Het is voor afbouwbedrijven moeilijk om aan digitale data te komen. Op grote schaal worden afdrukken van Autocadtekeningen gedigitaliseerd. Dat is weinig efficënt.’ Van Randen ziet 3D­modelleren als een uitkomst. ‘Voor aannemers biedt het fantastische mogelijkheden om het werk van de onderaannemers te managen. En 3D­objecten van producenten kunnen een enorme toegevoegde waarde leveren. Geen tekeningen meer, maar stukjes database. De richting is goed, maar de snelheid waarmee de overgang van 2D­tekenen naar 3D­modelleren zal plaatsvinden, is onzeker.’ N. C. Nass van EC Platform Bouw in Houten verwacht de utiliteitsbouw het eerst zal overstappen op 3D­modelleren. ‘Daar wordt het meest met standaard componenten gebouwd. De beweging van 2D­tekenen naar intelligent 3D­ontwerpen is onvermijdelijk. Marketingtechnisch heeft Autodesk een goed beeld van de lange termijn. Ik weet echter te weinig van Revit om te beoordelen of het de standaard zal worden.’

Arrogantie

Volgens R. Roef van Hoogtij in Noordwijk is Revit prima software. ‘Ik heb nooit zo geloofd in de 3D van Autocad (ADT). Dat was huilen met de pet. Autodesk geeft nu een signaal naar de markt dat hun eigen software eigenlijk niet meer voldoet. Autodesk moet terug naar het ontwikkelen van software. Dat maakt een eind aan de arrogantie van de marketing.’ S. Lazeroms, marketing manager van Autodesk, erkent de beperkingen van ADT, maar benadrukt dat de stekker niet uit Autocad wordt getrokken. ‘Die indruk kregen sommigen door de kop. De inhoud van het artikel in Cobouw dekt prima de lading van wat we met Revit willen. Er is een warme interesse voor Revit. De onrust over Autocad is echter geheel onterecht.’

Reageer op dit artikel