nieuws

Motor grader Volvo vervuilt minder

bouwbreed

neumünster ­ Volvo stelt onder de code G726B een nieuwe reeks graders voor. De brandstof wordt elektronisch gestuurd in de cilinders van de turbodieselmotor gespoten.

De motor valt onder de categorie 2 van de Europese emissienormen en levert bij een laag toerental een hoog draaimoment. Het vermogen wordt automatisch aangepast. De motor levert 148 tot 175 kilowatt. De transmissie van het type 8400 biedt acht versnellingen vooruit en vier achteruit. Vijf versnellingen zijn bedoeld voor snelheden van minder dan 17 kilometer per uur. Het schakelen gebeurt met de elektronische ‘smart shifter’. De machinist kan de hoogte van zijn stoel en de bedieningsconsole verstellen. Alle bedieningselementen zijn onder een hoek van 90 graden in het zichtveld van de machinist gemonteerd. Drie boordcomputers vormen met controlerende Contronic­systeem. Dat informeert de machinist bijvoorbeeld over het toerental, de temperatuur van de motorolie, de rijsnelheid en over de toestand waarin de filters verkeren. Het werkplaatspersoneel kan met de pc­compatibele software Matris de gegevens uit het Contronic­systeem analyseren. Alle zes wielen van de G726B kunnen worden aangedreven. In dat geval komt er 3400 kilo extra drukkracht op het middenblad te staan. Een niet aangedreven vooras zorgt voor een hoge transportgang. Wordt alleen de vooras hydrostatisch aangedreven, dan is de maximale snelheid 2 kilometer per uur zodat de machinist uitermate precies kan werken. Zonder voorblad en aanbouwgereedschap is het bedrijfsgewicht van de grader een ruime 16 ton.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels