nieuws

Experiment met houten geleiderail langs snelweg

bouwbreed

leerdam ­ Binnenkort zal ergens langs een snelweg in Nederland een proef worden genomen met houten geleiderail. Deze zouden op ­ zeer lange ­ termijn de huidige geleiderail van verzinkt staal moeten vervangen. Aannemer Ballast Nedam bestudeert de mogelijkheden.

“De aanzet tot de ontwikkeling is gegeven door de dienst DWW van Rijkswaterstaat”, zegt E. Veluwenkamp, hoofd bedrijfsbureau van Ballast Nedam Infra Specialiteiten. Dat is het landelijk opererend onderdeel van het aannemersconcern dat zich bezighoudt met onder de groenvoorziening, wegmarkering, geleiderailconstructies en wegenonderhoud. “Met TNO, TU Delft en het ontwerpbureau KIEM te Amsterdam is onder meer materiaalonderzoek gedaan en een ontwerp gemaakt. Er is voor hout gekozen, omdat het een duurzaam, veerkrachtig, onderhoudsarm en schoon materiaal is. Het beleid van Rijkswaterstaat is erop gericht meer snel vernieuwende grondstoffen te gebruiken en men wil van de zinkemissie van de huidige geleiderails af. Daarom staat er ook al een proefexemplaar van een houten wegportaal bij het knooppunt Zonzeel in West­Brabant.” Ballast Nedam en houtleverancier Wijma kwamen erbij, toen er voorjaar 2001 proeven werden gedaan, die in september van dit jaar zijn herhaald en uitgebreid. Op het terrein van de Rijksdienst voor het Wegverkeer te Lelystad is eerst een zogenoemde slingerproef gedaan met zware zandzakken en later reden een personenauto en een heuse autobus met een snelheid van zeventig kilometer per uur tegen de constructie. “Nu moet wel gezegd, dat we de proeven hebben gedaan op de zwaarst denkbare constructie, onder meer met een dubbele bovenrail”, aldus Veluwenkamp. “De bestaande geleiderail kent meer dan twintig varianten en het is denkbaar ook in hout variatie aan te brengen. Bij deze rail was behalve voor het tegenhouden van autobussen en vrachtwagens ook een afstaande rail van onder stoom gebogen hout voor personenauto’s aangebracht.” “We zullen ook goed moeten onderzoeken hoe we bijzondere constructies als splitsingen, scherpe bochten en hoeken, begin­ en eindstukken en dergelijke gaan oplossen.” “Het hout dat is gebruikt, komt uit Brazilië en Afrika. Het is wel voorzien van het FSC­keur, dat is een absolute voorwaarde. Wellicht is het ook denkbaar verduurzaamd, onder hitte gemodificeerd hout te gebruiken. Nadere proeven zullen dat moeten uitwijzen. Kortom, het zal nog wel jaren duren voordat we een serie producten kunnen aanbieden tegen aanvaardbare prijzen. Want zoals het nu eruit ziet, zijn houten geleiderail wel duurder dan stalen.”

Combinatie

Overigens is Nederland niet het enige land, waar wordt nagedacht over andere oplossingen dan stalen geleiderails. Zo zijn bijvoorbeeld in Frankrijk al vele kilometers rails van een nieuw soort aangebracht, deels van hout. Veluwenkamp van Ballast Nedam Infra Specialiteiten: “Dat is een combinatie van hout en staal. In ons geval is gekozen voor bijna 100 procent hout. Maar voordat het zover is, zal nog heel wat water door de Rijn stromen. Rijkswaterstaat heeft de ontwikkeling in gang gezet, nu is het aan de marktpartijen (waartoe wij behoren) om de zaken op te pakken en uit te werken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels