nieuws

Efficiënt netwerken in bouwlounge van PSV

bouwbreed

eindhoven ­ Bij Ajax mag dan misschien wel het mooiste voetbal worden gespeeld, de bouwwereld komt tegenwoordig liever over de vloer bij PSV. De Eindhovense voetbalclub beschikt dan ook over een uniek fenomeen: de bouwlounge. Hapje eten, glaasje drinken en netwerken maar.

‘Een ideale gelegenheid om je relaties eens in de ogen te kijken’, vat bestuursvoorzitter Jan Kersten van Doorwin het doel van de bouwlounge in een zin samen. PSV heeft zojuist het Franse Auxerre verslagen met 3­0, de eerste overwinning van de Eindhovenaren in deze editie van de Champions League. Kersten, PSV­fan in hart en nieren, staat met een sapje in zijn hand nog duidelijk na te genieten. Bijna zou hij vergeten dat voetbal deze avond toch maar bijzaak is.

Contacten

‘De bouwlounge is er natuurlijk om contacten te leggen. Niets meer en niets minder’, bekent de topman even later. ‘Ik durf wel te zeggen dat dit de meest effectieve en meest efficënte manier is om dat te doen. Het kost misschien een boel, maar het levert nog veel meer op.’ Gelegen in een van de hoeken van het stadion, pal naast de harde kern van PSV, doet de lounge nog het meest denken aan een modern, sfeervol ingericht grand­café. Comfortabele bruine leren stoelen en een grote ronde bar domineren de ruimte. Buiten op het terras geven negentig business­seats vrij uitzicht op de groene grasmat. Een ideale ambiance om eens lekker te netwerken.

Ontspannend

‘Het is ontspannend, maar met een duidelijke zakelijke ondertoon. Dus geen spijkerbroeken, maar pakken’, zegt René Kars, directeur marketing van Doorwin. ‘Contracten worden hier niet gesloten; wel komen de eerste contacten tot stand die kunnen leiden tot zaken doen.’ Doorwin is de grote initiator achter de bouwlounge. De deuren­ en kozijnenfabrikant uit Eindhoven heeft elke thuiswedstrijd van PSV twintig stoelen te verdelen. De overige plaatsen komen toe aan leveranciers Pilkington Benelux (glas), Sigma (verf), Trespa International (gevelbeplating), Van der Schoot Destil (hang­ en sluitwerk) en Tulp Keukens. Op de gastenlijst staan doorgaans aannemers, architecten, ontwikkelaars en corporaties; partijen die bij een bouwproject invloed hebben op de materiaalkeuze en dus commercieel interessant zijn voor de ‘founders’ van de bouwlounge. ‘Ja, wij fêteren mensen’, doet Kars niet geheimzinnig, ‘maar het zijn allemaal commercële partijen, dus waarom zou dat niet mogen.’ Ambtenaren vind je niet in de bouwlounge. Ze zijn wel welkom, maar moeten vanwege de bouwfraudekwestie uitnodigingen afslaan.

Lopend vuurtje

De bouwlounge werd twee weken geleden officieel ingewijd, maar is nu al een doorslaand succes, vindt directeur Frank Schouten van gevelbeplatingspecialist Trespa International. Terwijl hij snel een paar productmonsters in zijn zak stopt, zegt hij: ‘Er wordt in de bouw heel veel over gesproken. Het is echt als een lopend vuurtje rondgegaan. In het buitenland zou zelfs al interesse bestaan voor dit concept’ In het PSV­stadion heeft de bouwlounge in ieder geval al navolging gevonden, weet Schouten. De �food and beverage�­sector heeft in een andere hoek van de voetbaltempel sinds kort zijn eigen netwerkplek. Trespa had voorheen vier stoelen elders in het stadion. Een eigen besloten ruimte om na te praten en afspraken te maken, ontbrak. Schouten: ‘Dat gebeurde in de algemene businessclub, waar bedrijven uit allerlei sectoren komen. Dat is natuurlijk een stuk minder overzichtelijk dan de bouwlounge.’ Ruim een uur na afloop van PSV­Auxerre kan Doorwin­topman Kersten het niet laten om nog even een ‘tikkie’ uit te delen aan Ajax, de aartsrivaal van zijn favoriete club. ‘Ajax­voorzitter Michael van Praag is hier geweest toen we nog aan het proefdraaien waren. ‘Dit kan bij ons niet’, zei hij toen over de bouwlounge. Inderdaad, dit kan alleen bij PSV.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels