nieuws

Duitsland wil spoed achter ingebruikname IJzeren Rijn

bouwbreed

den haag ­ Duitsland wil dat Nederland zo snel mogelijk begint met het weer in gebruik nemen van de historische IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Roermond. Praten over mogelijke alternatieven voor deze eeuwenoude spoorlijn door Midden­Limburgse natuurgebieden vinden de Duitsers een gepasseerd station.

Ook willen de Duitsers dat Nederland nog deze maand toestemming geeft voor het gebruik van het luchtruim voor het vlakbij het Noord­Limburgse Bergen gelegen Duitse vliegveld Laarbruch. Dat heeft regeringspresident J. Bussow van de regio Düsseldorf woensdagmiddag bekendgemaakt na afloop van een gesprek dat hij voerde met de commissarissen van de koningin van Limburg, Gelderland en Overijssel. Aan dat gesprek namen ook de regeringspresidenten van de regio’s Keulen en Munster deel. De Betuwelijn en de IJzeren Rijn zijn voor de Duitsers onontbeerlijk als verbinding met Rotterdam en Antwerpen. Bussow vindt dat het voordeel dat Rotterdam heeft met de Betuwelijn voldoende reden voor Nederland moet zijn om de IJzeren Rijn snel weer op te knappen en de ontwikkeling van het omstreden Duitse vliegveld Laarbruch te steunen. De IJzeren Rijn is volgens Bussow van groot belang voor de Duitse economie. De door Limburg gewenste alternatieve route van de spoorverbinding vanuit Antwerpen langs de A67 via Venlo is voor Duitsland niet meer bespreekbaar.

Kostenplaatje

De Limburgse gedeputeerde M. Vestjens wordt niet warm of koud van het Duitse standpunt. “Waarschijnlijk beseft Bussow niet welk torenhoog kostenplaatje aan de IJzeren Rijn hangt, terwijl het oplappen van een alternatieve route door België veel goedkoper is.” Het ministerie van Verkeer en Waterstaat beraamt het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn op 530 miljoen euro. Deze kosten moeten België en Nederland samen opbrengen. Diverse aanpassingen zijn nodig omdat het tracé dwars door Venlo en het natuurgebied Meinweg loopt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels