nieuws

Contracten voor ruwbouw Noord­Zuidlijn getekend

bouwbreed Premium

amsterdam ­ Vier van de vijf contracten voor de ruwbouw van de Noord­Zuidlijn zijn getekend. De projectorganisatie verwacht met een maand ook de boortunnel definitief te kunnen aanbesteden.

Max Bögl krijgt inderdaad de stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan waarover tijdens de bouwenquete zo’n ophef was. Maar aannemer Heijmans, die andere hoofdrolspeler in de twist, speelt ook een prominente rol bij de bouw van de nieuwe metrolijn in de hoofdstad. De bouwer uit Rosmalen wordt verantwoordelijk voor de caissons in het Damrak en het Stationsplein, van de startschacht van de boortunnel tot aan de voordeur van het Centraal Station. Samen met Strukton bouwt Heijmans bovendien de zinktunnel onder het IJ. De onderdoorgang van het Centraal Station komt voor rekening van Strukton en Van Oord ACZ. Volgens de woordvoerder van de projectorganisatie lukte het jammer genoeg niet ook de laatste puntjes op de i te zetten van het contract voor de boortunnel. Daarvoor is de projectorganisatie al lange tijd in gesprek met Saturn, een combinatie van Dura Vermeer en het Duitse Zublin. De woordvoerder verwacht dat ook die onderhandelingen snel zijn afgerond. Omdat de tunnelboormachine pas van start kan nadat de ruwbouw van het eerste station, Rokin, is voltooid, is er volgens de projectoranisatie geen man over boord. De boor kan op zijn vroegst in 2005 van start, zodat dit deelcontract wel wat uitstel kon velen.

Reageer op dit artikel