nieuws

Bouwmaterialenhandel krijgt eigen geschillencommissie

bouwbreed

arnhem ­ De bouwmaterialenhandel werkt aan een geschillencommissie die conflicten met consumenten moet gaan beslechten. Particulieren vormen voor de bouwmaterialensector een steeds belangrijkere groep afnemers.

De Vereniging van Handelaren in Bouwmaterialen in Nederland (Hibin) verwacht de geschillencommissie halverwege volgend jaar te kunnen introduceren. De Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis hebben al laten weten de stappen van de bouwmaterialenhandelaren toe te juichen. Hibin­bestuurder J. Damen noemt de oprichting van een geschillencommissie ‘een passend antwoord’ op het toenemende consumentenaandeel in de omzet van de bouwmaterialenleveranciers. Consumenten zorgen inmiddels voor een omzet van zo’n 500 miljoen euro. De Hibin verwacht dat dat bedrag de komende jaren alleen maar zal toenemen, doordat kleinschalige bouwprojecten in aantal toenemen. Bouwmaterialenhandelaren investeren ook steeds meer in hun dienstverlening voor de consumentenmarkt.

Wezenlijk

‘De geschillencommissie is een wezenlijk onderdeel van het traject naar consumenten’, zegt Damen. ‘Als je kwaliteit wilt leveren, heb je zo’n commissie nodig ter ondersteuning. Je moet je klanten op alle fronten honderd procent verwennen; de oprichting van een geschillencommissie past daarin.’ Om tot een geschillencommissie te komen, moeten alle Hibin­leden dezelfde voorwaarden hanteren. Over de inhoud van die voorwaarden moet overeenstemming bestaan tussen de Hibin, de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis. Nog dit jaar wordt volgens Damen begonnen met de onderhandelingen daarover. De Hibin­bestuurder denkt dat daarna snel gehandeld kan worden. ‘Er zijn natuurlijk altijd verschillen in onderlinge benadering, maar het moet mogelijk zijn snel afstemming te hebben over de grootste gemene deler. Daarmee moeten we 80 procent kunnen dekken.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels