nieuws

Ausa vindt nieuwe importeur in Nederland

bouwbreed

maasdijk ­ Ausa, de Spaanse fabrikant van ruwterrein vorkheftrucks, dumpers en klein bouwmaterieel, heeft in het gerenommeerde bedrijf Prins Maasdijk een nieuwe importeur gevonden voor Nederland. Fabrikant en importeur verwachten er veel van.

“Ausa levert al vele jaren een goed product, maar in Nederland kwam het om een of andere reden nooit zo van de grond”, zegt Johan Ipenburg, directeur van Prins Maasdijk. “Misschien had het te maken met de typisch Spaanse manier van zakendoen. De rol van de importeur werd minder belangrijk geacht dan wij gewend zijn. Iedereen die dat wilde, kon rechtstreeks en buiten de importeur om een machine in Spanje bestellen. Dat is niet wat wij willen.” Er zijn dus strikte afspraken gemaakt: Prins Maasdijk is het enige aanspreekpunt in Nederland en wie met Spanje belt, wordt naar Maasdijk verwezen. En vanuit dat dorp, deel van de gemeente Naaldwijk aan de zuidrand van het Westland, worden de zaken gedaan. Prins Maasdijk is een voormalig familiebedrijf met 45 werknemers. Het fundament rust op drie poten: de exclusieve vertegenwoordiging in Nederland van motoren en generatoren van Kubota, het dealerschap van diverse merken vorkheftrucks als Lafís, Tennant, Komatsu en Caterpillar en de productie van kleine ruwterrein vorkheftrucks onder eigen naam. “Ausa sluit aan op die laatste pijler”, zegt Ipenburg. “Onze vorkheftrucks, waarvan we er jaarlijks zo’n 150 bouwen, gaan tot een hefvermogen van 1,8 ton en gaan voornamelijk naar de tuinbouw en de bloem­ en boomkwekerij. Wij zochten uitbreiding in het segment van 2 ton en meer en er is een toenemende vraag naar vierwielaandrijving. Wij hebben Ausa ervan kunnen overtuigen dat we zaken willen doen, maar wel op de manier waarop wij dat gewend zijn. En dat is gelukt.” Het Maasdijkse bedrijf is nu een kleine twee maanden bezig en de eerste reacties zijn volgens Ipenburg positief: “We zoeken nu vertegenwoordigers. Dat moeten goede en goedbekend staande bedrijven zijn met een eigen serviceapparaat, die op basis van exclusiviteit in hun regio gaan opereren. Zuid­Holland blijven we zelf doen. We hebben acht bussen en twee vrachtwagens rijden. Verder denken we globaal aan één per provincie. De eerste contacten zijn er al, meer wil ik er in dit stadium niet over zeggen.”

Marketing

“Ausa is een erg op de verkoop ingesteld bedrijf, dat heel sterk is in Spanje zelf, in andere Spaanssprekende landen elders in de wereld en in Frankrijk en Engeland. In Duitsland en België is de groei ingezet. De marketing is prima in orde. Wij richten ons eerst op de vorkheftrucks, maar het grappige is, dat sinds we begin september de contracten hebben getekend, de dumpers het beter doen.” De Spaanse fabrikant bouwt negen typen ruwterrein vorkheftrucks met hefvermogens van 700 kg tot 3,2 ton en met diverse typen masten en cabines. De 26 typen dumpers hebben een nuttig laadvermogen van 1 tot 4 ton en bakinhouden van 460 tot 1600 liter. Verder bouwt Ausa onder meer cementmixers en zelfs twee typen Multitrans, een soort ‘gemeentewagentje’ met een maximum snelheid van 40 km/h. “De machines zijn allemaal simpel en degelijk, je zou bijna kunnen zeggen: van Japanse kwaliteit”, zegt Ipenburg. “Technisch zitten ze goed in elkaar. De fabrikant houdt de jongste ontwikkelingen goed bij en blijft bij de tijd. Maar voor een succesvol opereren is de service bijzonder belangrijk. Wij houden voorraad van de belangrijkste onderdelen en de specifieke Ausa­onderdelen zijn binnen 24 uur beschikbaar. Hoe dat werkt weten we door de Kubota­motoren. We hebben 12.000 onderdelen in voorraad en 20.000 in de computer en binnen 24 uur beschikbaar. Die ervaring nemen we mee naar de nieuwe Ausa­organisatie in Nederland.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels