nieuws

Aannemer herstelt toegetakelde Friese Sluis

bouwbreed

lemmer ­ Hij heeft al heel wat sluizen van binnen gezien maar de betonschade aan de gemetselde wanden in de kolk van de Friese Sluis bij Lemmer verraste G. van Werven, directeur van het gelijknamige bouwbedrijf uit Kampen, toch wel. De oorzaak ligt vooral in afmerende schepen. Mechanische schade, noemt hij dat. Het groot onderhoud dat Van Werven momenteel uitvoert, is dan ook geen sinecure.

Het is een indrukwekkende aanblik: de lege, ruim 10 meter diepe, 7 meter brede en 70 meter lange kolk van de Friese Sluis. Het waterwerk verbindt de Lemstervaart, die het Friese achterland instroomt, met het IJsselmeer. Om de betonnen wanden goed te kunnen behandelen, ‘bekleedde’ Jaston Steigerbouw uit Zwolle het hele interieur met steigers. Vijf etages in totaal. Op de bodem rijdt een minishoveltje heen en weer om het puin dat bij het betonherstel vrij komt, in containers te kiepen.

Leeggepompt

“Toen de kolk vijf weken geleden werd leeggepompt, kregen we pas echt een idee van de omgang van de schade”, geeft Van Werven aan. “Hier en daar misten er grote stukken uit het metselwerk. Die betonschade hebben we als eerste hersteld. Daarna voorzagen we de hele binnenkant van een waterdichte epoxielaag. Daar zijn we nu mee bezig. Ook hebben we al het staalwerk zoals trappen en hengsels, geconserveerd door het metaal kaal te halen en opnieuw te behandelen.” De grote betonnen drempel die vanwege het hoogteverschil in de bodem van de kolk is verwerkt, vertoonde ook zware schade. “Grote schepen met veel diepgang schuren daar regelmatig overheen.”

Henneptouw

Het aanbrengen van de epoxielaag is bijna achter de rug. Daarna kunnen de sluisdeuren aan de kant van de Lemstervaart ­ die vanwege de werkzaamheden zijn verwijderd ­ weer worden teruggehangen. Een noodschot keert het water. “De deuren hebben we gepikt en gebreeuwd. Dat houdt in dat je henneptouw in de naden stopt en die afdicht met verhit bitumen.” Van Werven voert het sluisherstel uit in opdracht van de provincie Flevoland. Dat komt omdat het kunstwerk nèt niet meer op Friese bodem ligt. De kosten van het werk liggen rond de 500.000 euro. Vanwege de tijdsdruk ­ het werk moet in zes weken zijn geklaard ­ werkt Van Werven steevast met dertien man in Lemmer. Om geen last van regen en wind te hebben, werd een een dak van planken, pallets, dekkleden en buizen over de kolk gebouwd. “Sluiswerk is onze specialiteit. Zo hebben we ook groot onderhoud gepleegd aan de sluizen van Lelystad­haven en Marknesse. Medio volgend jaar pakken we de sluis van Almere aan. Verder zijn we sterk in de gww­werk en woning­ en utiliteitsbouw.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels