nieuws

Zeefschop bespaart op de kosten van afvoer puin

bouwbreed Premium

neum¸nster – Werktuig- en machinebouwer Peter Dappen uit het Duitse Korschenbroich introduceert onder de noemer Dasie een gepatenteerde ‘zeefschop’. Het hydraulisch aangedreven gereedschap scheidt bijvoorbeeld zand en puin op een slooplocatie. De sloopaannemer voert zo met minder vrachtwagenritten uitsluitend puin af. De zevende bak kan aan een graver en een laadschop worden gemonteerd.

De gebruiker kan met de Dasie met ÈÈn machine drie handelingen uitvoeren en spaart daarmee volgens Dappens aanmerkelijk op de aanschaf en bedrijfskosten. Het gereedschap is een schop uit massief en slijtbestendig staal. De bodem ontbreekt en is vervangen door zeefstangen. Die worden aangedreven door een krukas. De hydraulica van de graver of laadschop drijft de zeef aan. De zeefmotor weerstaat maximaal 150 bar. Elke tweede zeefstang is aan beide zijden voorzien van opgelaste afstandhouders. Tussen de zeefstangen zit een standaardbreedte van 30, 40, 50 of 60 millimeter. Op klantenspecificatie voorziet Dappen de combinatiebak van afwijkende zeefafstanden. De uiteindelijke mate van afzeving hangt af van de ruimte tussen de zeefstangen, de korrelverdeling, het vochtigheidsghalte en het ‘stromend vermogen’ van het materiaal. Met de combinatiebakken kan de gebruiker maximaal 120 kubieke meter materiaal per uur bewerken. Voor minigravers levert de fabrikant zeefschoppen met een breedte van 400, 500 en 800 millimeter en een respectievelijke inhoud van 80, 120 en 180 liter. Voor gravers met een gewicht van 25 tot 30 ton biedt Dappen zeefbakken aan van 1000, 1200, 1500 en 1800 millimeter breed en een respectievelijke inhoud van 700, 900, 1000 en 1300 liter.

Reageer op dit artikel