nieuws

Ondergronds deel metrolijn Amsterdam € 640 miljoen

bouwbreed

amsterdam – Bijna de helft van de begroting voor de Noord-Zuidlijn gaat op aan de zeven meest complexe onderdelen. Voor de tunnel onder het IJ, de passage onder station CS de caissontunnel onder het Damrak, de boortunnel door de binnenstad en de drie ondergrondse stations betaalt de gemeente 640,5 miljoen euro.

De combinatie Heijmans/Strukton ontvangt 56,7 miljoen euro voor de zinktunnel onder het IJ. De bouw van de passage en het metrostation onder Amsterdam CS wordt voor 174,3 miljoen euro uitgevoerd door Strukton. De caissontunnel onder het Damrak door Heijmans kost 27,3 miljoen euro. De boortunnel is voor 148,1 miljoen euro gegund aan de aannemingscombinatie Saturn, een samenwerkingsverband van Dura Vermeer, Z¸blin en Walter Bau. En drie ondergrondse stations, te bouwen door Max B-gl, kosten tezamen 234,2 miljoen euro. De contracten worden afgesloten direct na het positieve besluit van de gemeenteraad over de aanleg. De gemeente heeft een arbitragezaak verloren in een geschil met Franse staat. De fundering onder Maison Descartes nabij het toekomstige station Vijzelgracht hoeft slechts gedeeltelijk te worden verbeterd. Aanvankelijk eiste de Stedelijke Woningdienst, die voor de gemeente alle panden langs de toekomstige Noord/Zuidlijn heeft onderzocht, een totaal funderingsherstel. Maar volgens arbiter prof. Van Wieren kan met minder strenge normen worden volstaan.

Afgekeurd

Volgens het projectbureau Noord/Zuidlijn kan uit deze uitspraak niet worden afgeleid, dat ook bij andere panden langs de toekomstige metrolijn funderingen te snel zijn afgekeurd. De buurtvereniging Wetering Verbetering kondigde onlangs aan schadeclaims te zullen indienen vanwege onterechte afkeuringen. Van de ruim 1400 onderzochte panden werd in 293 gevallen door de gemeente funderingsherstel ge’ist.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels