nieuws

Heien voor tweede stadshart van Amsterdam

bouwbreed Premium

amsterdam – In het hart van het Zuidasgebied staan de hei-installaties in slagorde opgesteld. G&S Bouw is druk doende met de bouw van het casco van de parkeergarage van het woon- en werkgebied Mahler 4. Ook komende zaterdag wordt er geheid. De heiwerkzaamheden moeten binnen enkele weken zijn afgerond om de stort van het onderwaterbeton begin november mogelijk te maken.

De bouw van een parkeergarage met ruim tweeduizend plaatsen is de voorloper van wat een bijzonder intensief bebouwd werkgebied moet worden. Ten westen van het al bestaande hoofdkantoor van ABN Amro verrijzen voor rekening van Fortis Vastgoed, ING Vastgoed en G&S Vastgoed negen torens met 160.000 vierkante meter kantoorvloer en tweehonderd appartementen. Internationaal befaamde architectenbureaus als het Engelse Skidmore Owings & Merell, het Amerikaanse Michael Graves & Associates en het Japanse Toyo Ito & Associates leveren een bijdrage aan een voor Amsterdamse begrippen ongekend compact project.

Levendig

Belangrijk onderdeel is een beschutte binnenstraat met winkels, sportvoorzieningen en horeca in de plint van de kantoortorens. De Vrije Universiteit wordt zo via een levendige wandelroute verbonden met station Zuid/WTC. Eind 2005 moet het complex gereed zijn. De Zuidas ondergaat over een periode van tientallen jaren een stapsgewijze ontwikkeling. Na Mahler volgt Gershwin. Ten zuiden van het ABN Amro-hoofdkantoor en Mahler 4 is ruimte voor 1200 woningen en 10.000 vierkante meter kantoren. Aldaar verrijst in hoogbouw ook de Amsterdam Arch, een vijfsterrenhotel met minimaal 250 kamers en andere exclusieve voorzieningen. Het projectbureau van de Zuidas verwacht nog voor het einde van het jaar de architectenkeuze voor dat gebied. De uiteindelijke vorm van wat het tweede stadshart van Amsterdam moet worden, is nog ongewis. Diverse onderdelen, zoals uitbreiding van het Rai tentoonstellings- en congrescentrum, de bouw van een theater door Joop van den Ende en een dependance van het Stedelijk Museum zijn nog onderwerp van studie. In het meest optimale scenario is op de Zuidas sprake van de bouw van 8500 woningen en werk voor 50.000 mensen. Maar dan moet de geluidsoverlast van ringweg A10 en de trein- en metrosporen eerst belangrijk worden verminderd. Veel zal afhangen van de vraag of het financieel mogelijk is deze voor Nederland belangrijke verbindingen over een afstand van 1,2 kilometer ondergronds te brengen. Over dat zogeheten dokmodel vindt al geruime tijd overleg plaats tussen Rijk en gemeente. Ook het kabinet erkent de grote potentie van de Zuidas, zo verklaart de gemeente. Amsterdam verwacht volgend jaar maart meer duidelijk over de haalbaarheid van het dok.

Reageer op dit artikel