nieuws

Duitse bouw rekent op twee procent krimp in 2003

bouwbreed

berlijn ­ De investeringen in Duitse bouw zullen in 2003 nogmaals met 2 procent afnemen. De neergang gaat gepaard met het verdwijnen van minstens 60.000 arbeidsplaatsen.

Dat zijn de verwachtingen van Deutsches Baugewerbe, de brancheorganisatie van de kleine en middelgrote bouwers in Duitsland. “De vooruitzichten zijn meer dan triest”, aldus voorzitter A. Frauenrath van Deutsches Baugewerbe. “Voor het achtste jaar achtereen gaat het in de bouweconomie duidelijk bergafwaarts. In 2003 zet de afbraak door.” Deutsches Baugewerbe hoopt dat in 2003 de opdrachten vanuit het bedrijfsleven op het niveau blijven van dit jaar. Woningbouw en werken in opdracht van de overheden daarentegen dreigen met minstens 3 procent af te nemen. Frauenrath verwacht dat het aantal bouwvakkers in Duitsland dit jaar met 10 procent afneemt tot 855.000. Het aantal staat in schril contract met de anderhalf miljoen mensen die in 1995 in de bouw actief waren. Deutsche Baugewerbe heeft scherpe kritiek op het plan van de Duitse overheid om drastisch te korten op de eigen­huistoelage. Het vrijwel verdwijnen van de gulle regeling kost volgens Frauenrath met name bij kleine en middelgrote bouwers 50.000 arbeidsplaatsen. “Het regeerakkoord kunnen we alleen maar slechte cijfers geven. Puur lapwerk. De overeenkomst getuigt van moedeloosheid en gebrek aan goede concepten. De noodzakelijke hervormingen worden niet aangepakt”.

Injecties

De brancheorganisatie vraagt de regering Schröder serieus werk te maken van de publiek­private samenwerking. Deutsche Baugewerbe ziet financiële injecties met particulier geld als enige mogelijkheid om de hoge ambities van de overheid waar te maken. Frauenrath waarschuwt om bij het maken van keuzes de investeringen niet te laten afhangen van vage ideologieën. “We hebben vanzelfsprekend een goed spoorwegnet nodig dat moet worden c uitgebreid. Nog een stuk dringender is behoefte aan een uitstekend wegennet. Over de weg wordt momenteel 87,5 procent van het personenvervoer en 70,1 procent van het goederentransport afgewikkeld.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels