nieuws

Cleton concentreert akoestische isolatie in Klazienaveen

bouwbreed

klazienaveen ­ Industrieel isolatiebedrijf Cleton Insulation BV concentreert de productie van akoestische isolatiesystemen in Klazienaveen, waar het zijn hoofdvestiging heeft. Deze wordt daarom uitgebreid met een productiehal, op het bestaande terrein. Cleton denkt de klant op deze manier beter van dienst te kunnen zijn. Op termijn zal deze nieuwbouw ook extra werkgelegenheid betekenen.

Cleton is specialist in het thermisch of akoestisch isoleren van grote bedrijfsinstallaties, leidingen of silo’s. Isolatiematerialen worden daarbij ook afgewerkt met beplatingen, geluidomkastingen, cabines, schermen en baffles. De onderneming heeft buiten Klazienaveen ook nog vestigingen in Vlaardingen, Delfzijl, Heteren, Hoogerheide, IJmuiden, Antwerpen en Meppen (Duitsland) In totaal werken er vijfhonderd mensen. De jaaromzet schommelt tussen de 40 en 50 miljoen euro. Cleton hoort tot de grootste marktpartijen in Nederland, maar de tijd dat er volop mammoetinstallaties werden gebouwd, lijkt voorbij. “De aannemerij is wat dat betreft een harde wereld. We moeten ons elke dag opnieuw bewijzen”, weet algemeen directeur Jannie Schokkenbroek. “Onderhoud en uitbreiding is wel aan de orde van de dag. Wij proberen daar een graantje van mee te pikken door al in een vroegtijdig stadium met een offerte te komen. Omdat isoleren pas in het laatste stadium van een bouwwerk is gepland, zijn we eigenlijk nooit te laat. Meestal wordt Cleton ook wel gevraagd offerte te doen bij een nieuwbouwproject. En als dat niet het geval is, moeten we ons schamen!”

Onderscheiden

De geschiedenis van Cleton loopt terug tot 1906. Toen is het bedrijf opgericht in Rotterdam. In de jaren vijftig werd een filiaal geopend in Groningen, dat later verhuisde naar Klazienaveen. Nu is die vestiging de hoofdvestiging geworden. Schokkenbroek staat aan het hoofd van de onderneming. Ze is al veertig jaar verbonden aan Cleton en werd onlangs koninklijk onderscheiden. Begonnen als secretaresse en gestaag opgeklommen tot algemeen directeur. Die functie bekleedt ze sinds 1995. “Ik heb gewoon geluk gehad. In de jaren zestig was Cleton nog maar een klein bedrijfje. Ik maakte toen de calculaties en offertes. Als er klanten belden en de directie was afwezig, dan regelde ik de zaakjes. Ik kreeg van mijn toenmalige baas ook alle ruimte om me verder te ontwikkelen door cursussen te volgen en praktijkervaring op te doen. Ook hebben de jongens van de buitendienst me veel geleerd over isolatie. Die kennis breng ik nu in praktijk.” Cleton kreeg begin jaren zeventig een enorme ‘boost’. “Na de oliecrisis groeide bij veel bedrijven het besef dat energie kostbaar is. Sinds die tijd is isolatie veel belangrijker geworden en ook de regelgeving is flink aangescherpt. Er moesten bijvoorbeeld maatregelen worden genomen tegen warmte­ of koudeverlies bij leidingen. Dat gebeurde eerst niet. Isolatie was toen nog een noodzakelijk kwaad.”

Werkwijze

“We kopen het isolatiemateriaal ­ zoals rockwool, glaswol, polyurethaan en foamglas ­ in bij fabrikanten en groothandels in Nederland”, legt Schokkenbroek de manier van werken bij Cleton uit. “Van het ingenieursbureau of van de tekenkamer van de opdrachtgever hebben we dan al de tekeningen gekregen van de installatie die moet worden geïsoleerd. Het plaatwerk dat als omhulsel dient, bewerken we in onze plaatwerkfabrieken. We werken veel met aluminium en gegalvaniseerde plaat. Zeventig procent van het werk vindt buiten de deur plaats, want de montage van alle materialen gebeurt op locatie.” Grote namen waarvoor Cleton werkt zijn Akzo, NAM, SuikerUnie en Shell. “Kleinere opdrachten zijn ook zeer belangrijk voor ons. Maar we begeven ons ook niet op de particuliere huizenmarkt. Niet omdat we ons daarvoor te goed voelen. Maar we zijn gewoon te duur voor die doelgroep. Gewone installatiebedrijven kunnen dat veel beter. Wel isoleren we installaties in grote kantoorpanden en ziekenhuizen.” Cleton heeft ook een steigerbouwpoot voor de eigen werken.

Concurrentie

“Er is veel concurrentie in onze branche. Toch kunnen we onze boterham blijven verdienen, door hard te werken en door een goede prijs­kwaliteitverhouding te bieden. Dat klinkt als een cliché, maar zo werkt het wel. Verder zijn onze storingsmonteurs ook in de vakantie­ en op feestdagen beschikbaar. Dat wordt gewaardeerd en dat is mede onze kracht.”  Speelt haar vrouwzijn ook nog een rol in het succes van het bedrijf? “Onze branche is een mannenwereld. Maar ik hoef geen voordeeltjes omdat ik een vrouw ben. En nadelen accepteer ik niet!” ‘Als we niet gevraagd zijn, moeten we ons schamen’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels