nieuws

Aannemers schenken anoniem bouwmaterialen voor Afrika

bouwbreed

rotterdam – Fabrikanten van bouwmaterialen en aannemers uit Duitsland en Nederland schenken regelmatig bouwmaterialen aan Mercy Ships. Ze willen meestal niet met naam en toenaam bekend worden. De bouwmaterialen, zoals cement en elementen van cellenbeton, gaan mee met het hulpverleningsschip ëAnastasisí. De eerstvolgende reis gaat naar Sierra Leone in West-Afrika.

ìIn een schip is het volume belangrijker dan het gewicht. We nemen daarom graag bouwmaterialen mee, want de kwaliteit is meestal beter dan van lokale productenî, zegt Arjen van der Wolf. Hij is manager van het kantoor van Mercy Ships in Rotterdam. ìSoms gaat het ook om onderdelen van staalconstructies, bijvoorbeeld voor een dak. Die nemen we ook mee. Een enkele keer sturen we materialen per container, als het schip al vertrokken is. Maar dat is meestal te duur, vergeleken met de aanschaf van lokale bouwmaterialen.î Mercy Ships is een wereldwijde organisatie voor hulp aan arme landen met haar basis in Texas. De vloot bestaat uit drie schepen, waarvan de ëAnastasisí van 11 tot 22 oktober aangemeerd ligt bij de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) achter het Centraal Station in Amsterdam. De bemanning geeft rondleidingen en thema-avonden, onder meer voor technische professionals. Aan boord zijn niet alleen lassers en scheepswerktuigkundigen, maar ook een bouwteam met een architect en een materiaaldeskundige. De schepen van Mercy Ships zijn als het ware drijvende dorpen. Ze varen naar havensteden en blijven zeven maanden liggen. Het zijn in de eerste plaats ziekenhuisschepen. Aan boord worden operaties uitgevoerd, protheses aangemeten, gebitten hersteld en cursussen gegeven. ìWe trainen zoveel mogelijk mensen, ook voor de bouw. We zetten trainingscentra op en verschaffen de mensen gereedschappen en materieel. In arme landen bestaat vooral behoefte aan mechanisch materieel, want de wereld is daar niet zo sterk geautomatiseerd als hierî, aldus Van der Wolf.

Technieken

Aan praktisch inzicht ontbreekt het in de bezochte landen niet. ìVaak is de kennis er wel, maar ontbreken de hulpmiddelen. Dat is een economisch probleem. De meeste mensen zijn zeer weetgierig. We leren hen eenvoudige technieken die direct praktisch toepasbaar zijnî, zegt Van der Wolf. ìHet belangrijkste is dat de mensen gemotiveerd raken en weer hoop op een goede toekomst krijgen. We passen ons ook wel aan aan de lokale manier van werken. Dan brengen we kleine verbeteringen aan in de traditionele werkwijze.î

Woningen

In de ontwikkelingssamenwerking staat woningbouw niet hoog op de ladder. Gezondheidszorg, onderwijs, agrarische projecten, emancipatie en milieu scoren veel beter. Bij Mercy Ships krijgt de bouw van goedkope woningen wel veel aandacht. ìMet bouwen help je mensen op de lange termijn. Een woning is een eerste levensbehoefte, wie geen huisvesting heeft komt niet aan gezondheidszorg of onderwijs toe. Daarnaast bouwen we ook waterputten en sanitair, scholen en trainingscentra.î Van der Werf werkt inmiddels ruim tien jaar bij Mercy Ships. Hij is van oorsprong geoloog en bioloog, maar bij de hulporganisatie in de public relations terechtgekomen. Sinds een jaar is hij terug in Nederland, als manager van het kantoor. ìWe hebben twee bouwambassadeurs in Nederland, die zoeken naar materialen en producten. We bouwen onder andere met Eltoboard, een product van Eltomation uit Voorthuizen. Dat is ook mijn geboorteplaatsî, aldus Van derWerf. Hij benadrukt dat Mercy Ships geheel afhankelijk is van giften. ìIedereen zorgt voor zijn of haar eigen sponsors, grote en kleine. Af en toe krijgen we ook een bijdrage van de overheid.î

Overheid

Van der Wolf zou de organisatie graag sterk willen zien groeien. ìDe behoefte aan hulp is zeer groot. We zouden exponentieel moeten groeien om grote projecten op te zetten. We werken daarbij altijd samen met de plaatselijke overheid. In Angola, Mozambique, HaÔti en andere landen zijn projecten nodig voor de lange termijn. In Nicaragua hebben we een permanent Mercy Team, dat werkt aan woningbouw en landbouwprojecten. In Nicaragua en Sierra Leone hebben we honderden huizen gebouwd. Recent zijn in Togo en Ghana opleidingscentra opgericht, voorzien van apparatuur.î

Geloof

Mercy Ships is voortgekomen uit een christelijke zendingsorganisatie die ook praktisch werk wilde doen. Omdat 80 procent van de wereldbevolking dichtbij een havenstad woont, heeft de organisatie gekozen voor de hulp vanaf schepen. Daarbij maakt de organisatie geen onderscheid naar geloof. ìIn Afrika vind je bijvoorbeeld veel moslims. Dat maakt voor ons geen verschil. Eerst helpen, daarna (en alleen als de mensen het willen) het evangelieî, is het devies.

Informatie over rondleidingen en activiteiten op de ëAnastasisí van 12 tot en met 20 oktober in Amsterdam: telefoon (020) 6269477 of (010) 4102877. Dit is een quote van 3 regels

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels