nieuws

Aandacht verschuift van technologie naar werkwijze

bouwbreed Premium

den haag ­ “We halen onze doelstelling. Eind 2002 erkent de helft van de bedrijven in de bouw en de toelevering het belang van e­business en weet hoe het werkt.” Dat stelt N.C. Nass van ‘De bouw gaat digitaal’, het initiatief van EC Platform Bouw. Belangrijker vindt hij, dat de aandacht werkelijk begint te verschuiven van de technologie naar het vormen van samenwerking.

“Ik vermoed dat het gaat gebeuren. Waarschijnlijk zeggen we straks, als we terugkijken, dat het al was begonnen. De aandacht verschuift van de ontwikkeling van technologie naar nieuwe vormen van partnerschap”, aldus Nass. Volgens hem zijn de bouwpartners op zoek naar wegen om op een andere manier dan de traditionele met elkaar samen te werken. Dan komen de voordelen van de informatie­ en communicatietechnologie (ict) pas echt tot hun recht. Bijvoorbeeld door een vermindering van de faalkosten. Nass is er zeker van dat ‘De bouw gaat digitaal’ het gestelde doel gaat bereiken. “We halen de doelstelling en dat zullen we aantonen, met een onderzoek begin volgend jaar.” Dan weet 50 procent van de uitvoerende en toeleverende bedrijven in de bouw hoe belangrijk e­business is en hoe het werkt. “Het levert grote voordelen op voor de kwaliteit, snelheid en winstgevendheid van de branche”, aldus een persbericht.

Symposium

Op 20 november houdt ‘De bouw gaat digitaal’ een symposium in het Triavium in Nijmegen. Daar komen de laatste ontwikkelingen op alle niveaus aan de orde, maar krijgen de deelnemers ook een handreiking om zelf direct aan het werk te gaan. Het symposium wordt gefinancierd door de stichting EC Platform Bouw, met als participanten Libertel Vodafone, de Nederlandse Bouw Documentatie (NBD), Océ, Interpolis en Cobouw. De ‘main suppliers’ zijn Arpa Intrabouw, Microsoft en Ernst & Young. Parallel aan het symposium vindt een kleine expositie plaats. Nass noemt een aantal voorbeelden van de verschuiving van de aandacht van technologie naar samenwerking. “Neem de ontwikkeling in de handelskolom. Eigenlijk is iedere grote bouwhandelaar bezig met de implementatie van een ict­systeem. Kijk naar PAIS, het initiatief voor een interface tussen standaarden uit verschillende branches, waardoor bijvoorbeeld een aannemer beter met een installateur kan communiceren.” Nass noemt ook de relatie tussen projectontwikkelaars, bouwbedrijven en consumenten. Voorbeelden zijn NBM Amstelland en Bouwfonds. Zij zijn meer bezig met ontdekken op welke manier de bouwpartners en eindgebruikers met elkaar kunnen samenwerken, dan met het ontdekken of ontwikkelen van technologie.

Afwentelen

“Nu overheerst nog een cultuur van het afwentelen van risico’s en leggen van claims in de keten”, vindt Nass. Daar moet een andere manier van samenwerken voor in de plaats komen. ‘Hoe geven we het partnerschap in de bouw vorm?’ luidt de centrale vraag. Volgens Nass zal de consument meer invloed willen krijgen op het bouwproduct. Dat signaal komt onder andere van de Vereniging Eigen Huis. ict kan helpen bij het afstemmen op de verschillende wensen van de consument. Ook bij renovatie bestaan veel verschillen. De woningcorporaties zullen hun woningen echt niet allemaal gaan slopen. Ze gaan renoveren- en ook dat moet worden aangestuurd . Dat maakt een toekomst zonder e­business en ict bijna ondenkbaar. ‘We halen de doelstelling en dat zullen we aantonen’

Reageer op dit artikel