nieuws

Reuzenrad opbouwen zonder kraan

bouwbreed

Al wekenlang torent het gevaarte hoog uit boven de groene weilanden rond Heerenveen: een gigantisch, stalen reuzenrad. De kermisattractie oogt onnatuurlijk in het weidse, Friese landschap. Het gaat om het nieuwste snufje op het gebied van kermisattracties.

De bouwer is constructiebedrijf KIG Heerenveen BV, gevestigd in het dorpje Terband, ten noordoosten van het Friese Haagje.

“Als je een willekeurige grote kermis in Europa of elders ter wereld bezoekt, heb je grote kans dat je er een attractie aantreft die door ons is gebouwd”, zegt Hendrik Dijkstra, pr-medewerker bij KIG Dit bedrijf telt ruim vijftig medewerkers en is gespecialiseerd in het ontwerp en de bouw van kermisattracties. “We proberen ieder jaar met een nieuw of doorontwikkeld product op de markt te komen. Onze attracties verdwijnen voor het merendeel naar kermisexploitanten in het buitenland.”

Bij KIG.zijn in de loop der jaren al tal van attracties ontwikkeld met spannende namen als Topscan, Inferno, RollOver, Shake, Supernova en Tornado. Doel is steeds de kermisbezoeker op een veilige en verantwoorde manier in extase te brengen. Jongste resultaat uit de stal van het constructiebedrijf is de Universe, een futuristisch reuzenrad. “Het reuzenrad bestaat al zo’n honderd jaar maar dit is niet zo maar een rad”, verduidelijkt Dijkstra. De Universe is een hypermodern reuzenrad dat bol staat van snufjes. Het gevaarte is 51 meter hoog, telt veertig gondels en er is 300 ton staal in verwerkt. KIG werkte twee jaar aan de ontwikkeling en bouw van het rad in opdracht van kermisattractieonderneming Mondial. “Het bijzondere aan deze attractie is dat je het rad met vijf man in twee dagen kunt opbouwen en dat er geen telescoopkraan voor nodig is. Dat zijn grote voordelen, omdat een kraan duur is en het steeds moeilijker is voor exploitanten om arbeiders te vinden.”

Opmerkelijk is verder dat de gondels kunnen worden ingeklapt. Een speciaal systeem zorgt er ten slotte voor dat de deurtjes van de gondel automatisch opengaan als de rit is beëindigd. “Dat spaart arbeidskracht.”

Het rad verheft zichzelf grotendeels, door een enorme hydraulische cilinder die in de constructie is verwerkt. Bijzonder is verder dat het rad tot acht kleine, vier meter hoge pakketjes kan worden gereduceerd. Die pakketjes passen, inclusief de spaken die inklapbaar zijn, op vijf trailers. “Nu heb je daar nog veel meer vrachtwagens voor nodig.” De trailers, die dienen als onderstel van het reuzenrad, zijn uitgerust met op afstand bestuurbare poten waardoor de trailers precies tegen elkaar kunnen worden gezet.

Het rad wordt deze zomer in gebruik genomen. “We voeren nu de laatste tests uit”, vertelt Dijkstra die al menig ritje maakte. Met de bouw is een bedrag van een “fors aantal miljoenen” gemoeid.

De volgende opdracht ligt alweer te wachten voor KIG: de bouw van een parkattractie voor de Amerikaanse parkgigant Paramount.

Het reuzenrad staat in het Friese landschap te wachten op de ingebruikname deze zomer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels