nieuws

Drie plannen voor dichten lekkende tunnel

bouwbreed

Met het oog op de ingrijpende reparatie van de lekkende tunnel onder het spoor in de Zwolse IJsselallee, heeft het college van B en W de Zwolse raad afgelopen week voorbereid op een bedrag van zo’n 2,7 miljoen euro.

Adviesbureaus Grontmij en GeoDelft moeten echter nog uitzoeken op welke manier de tunnel het best kan worden gerepareerd.

De rijbaan in de tunnel komt tot 3,5 meter onder het grondwaterniveau, waar een zandlaag op polyethyleenfolie het grondwater in de grond en dus buiten de tunnel hoort te houden. Dat werkte ook tot 1998, toen er ineens grondwater op de rijbaan kwam te staan. Intussen is geprobeerd het lek tegen te gaan, door op de vermoedelijke plaats van het lek een afdichtende substantie in de grond te injecteren. Dat bleek echter niet de oplossing.

De twee adviesbureaus hebben inmiddels drie mogelijke oplossingen aangedragen, die alledrie uitgaan van het aanleggen van een compleet nieuwe betonnen toerit. Welke de beste is wordt momenteel nog uitgedokterd.

Gemeentelijk projectleider F. Michel hoopt dat de komende drie maanden een besluit wordt genomen, zodat in het laatste kwartaal van dit jaar of het eerste van volgend jaar kan worden gebouwd.

Voor Zwolle is de tunnel van wezenlijk belang. De IJsselallee maakt onderdeel uit van de ringweg om Zwolle. Vanaf de A28 worden automobilisten door de tunnel naar Deventer en Twente geleid. Bovendien is de tunnel de enige ontsluiting van stadsdeel Zwolle-Zuid, met 30.000 bewoners.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels