nieuws

Van der Bruggen blijft liever bescheiden

bouwbreed Premium

gouda – RenÈ van der Bruggen staat sinds dit voorjaar aan de top van techniekconcern Imtech. Maar dat is volgens de 54-jarige Brabander meer toeval dan het gevolg van een uitgekookte carriËreplanning. Een bescheiden topman over zijn loopbaan, de ambities van Imtech en de bouwfraude. Hij kent ze zelf ook. Voorbeelden van bestuurders die al vechtend of strategisch ëjobhoppendí de top van het bedrijfsleven hebben bereikt. ìMaar,î zegt Van der Bruggen uiterst stellig, ìdaar val ik zeker niet onder.î Om dat te staven, wijst hij op zijn curriculum vitae. Die wijst uit dat Van der Bruggen in zijn 25-jarige loopbaan tot dusver nog maar twee broodheren heeft gekend: Bredero (tien jaar) en Imtech (inmiddels vijftien jaar). ìMijn huidige positie is niet het gevolg van een strakke carriËreplanning, want die heb ik nooit gehad. Na mijn studietijd barstte ik ook niet van de ambitie ofzo. Dat ik nu op deze plek zit, is toch ook wel te danken aan toevalligheden.î Ruim een half jaar is Van der Bruggen nu de absolute topman van Imtech, de technisch dienstverlener die voorheen deel uit maakte van het conglomeraat Internatio-M¸ller. Dit voorjaar volgde hij Herman Scheffer op, die na de afronding van de opzienbarende transformatie van Internatio-M¸ller in Imtech geen rol meer voor zichzelf zag weggelegd in het bedrijf. Met de honderden miljoenen euroís die de verkoop van de divisies Havens, Chemie en Interpharm opleverde, heeft Van der Bruggen nu de taak om Imtech naar de Europese top te dirigeren. Nee, zijn werkkamer is niet veranderd sinds hij bestuursvoorzitter is. Hij rijdt ook nog gewoon in dezelfde auto. Van der Bruggen blijft liever bescheiden, haast ongewoon voor een topman. Hij mag dan de bestuursvoorzitter van Imtech zijn, dat maakt hem niet tot de belangrijkste persoon van het bedrijf, vindt hij zelf. ìAls ik hier morgen weg ben, verandert er niets. En zo hoort het ook.î Van der Bruggen belandde in 1987 bij Imtech nadat een headhunter hem bij Bredero, waar hij onder de huidige BAM NBM-topman Wim van Vonno diende, had weggeplukt. ìDat ze mij vroegen was op zich niet onlogisch. Ze zochten een jonge vent, niet ouder dan veertig, werkzaam bij een van de grotere installatiebedrijven. Dan houd je natuurlijk maar een paar kandidaten over, waarvan ik er dus een was. Maar als het in die tijd niet al had gerommeld bij Bredero, dan was ik niet eens weggegaan.î Bij Imtech werkte Van der Bruggen zich via sectordirecteur op tot hoofddirecteur van de technische divisie. In 1999 trad hij toe tot de raad van bestuur van Internatio-M¸ller. In die functie zorgde hij, als techniekman pur sang, er voor dat de focus van het concern op techniek kwam te liggen. ìNee,î veert Van der Bruggen op uit zijn stoel, ìzo werkt dat niet. Natuurlijk ben ik wel de aanstichter geweest, maar zoín ingrijpende transformatie komt echt niet uit de hoed van ÈÈn man. Je hebt te maken met meerdere bestuurders en natuurlijk de raad van commissarissen. Die moeten het allemaal eens zijn.î Het besluit om met Imtech verder te gaan en niet met een van de andere drie divisies is volgens Van der Bruggen ìkil en zakelijkî genomen en na een diepgaand strategisch onderzoek. De keuze viel op de technische divisie omdat daarmee nog een goede positie op te bouwen was. ìMaar voor hetzelfde geld was Imtech verkocht. Buitenlandse bedrijven hebben destijds flink lopen trekken. Ook Tractebel, dat later GTI kocht, was er als de kippen bij.î Veel liever dan over bouwfraude of zijn eigen loopbaan, praat Van der Bruggen over zijn grootse plannen met Imtech. Binnen twee jaar een plek tussen de grootste technisch dienstverleners van Europa, is het streven. Van der Bruggen mag dan zelf bescheiden zijn, zijn ambities zijn dat niet. Imtech ëwinkeltí inmiddels naar hartenlust. In de afgelopen anderhalf jaar werden al bijna twintig ondernemingen aan de stal van Imtech toegevoegd. Maar als het doel niet wordt gehaald, dan aarzelt Van der Bruggen niet om aansluiting te zoeken bij een grote Europese concurrent.

Ambitie

Jonge vent

In de afgelopen zes maanden zag Van der Bruggen de beurskoers kelderen en moest hij lijdzaam toezien hoe zijn bedrijf in verband werd gebracht met de bouwfraude. Geen lekkere start voor een bestuursvoorzitter. Van der Bruggen trekt een zuur gezicht. De economische terugval stemt hem inderdaad niet vrolijk, geeft hij toe. Maar hij wil ook weer niet al te dramatisch doen. De dip begin jaren negentig heeft Imtech immers ook overleefd. ìBovendien geeft zoín periode je de gelegenheid om de boel weer eens op te schonen. In tijden van voorspoed wordt de organisatie toch altijd wat dikker. En wat onze beurskoers betreft. Die ligt altijd nog boven die van vergelijkbare concerns. Ik vind die daling jammer, maar besef tegelijkertijd dat het niet aan ons ligt, maar aan de wereld om ons heen.î Heel wat gevoeliger ligt de bouwfraudekwestie. Tijdens de parlementaire enquÍte kwam naar voren dat verboden vooroverleg en het maken van prijsafspraken ook in de installatiesector aan de orde van de dag zijn. Imtech werd door verschillende getuigen zelfs expliciet genoemd. Van der Bruggen gaat er liever niet te diep op in. ìIk kan wel zeggen dat ik behoorlijk geschrokken ben. Maar sinds 1998 hebben wij heldere instructies opgesteld en onze business principles herijkt. Ik ga er vooralsnog vanuit dat die nageleefd worden, totdat het tegendeel wordt bewezen. Omkopen van ambtenaren of het geven van steekpenningen aan opdrachtgevers is bij ons uit den boze. Daar staat de doodstraf op.î

Plannen

Vanuit zijn kamer kijkt Van der Bruggen uit op drie in aanbouw zijnde ëtorentjesí. Start zou daar zijn intrek in nemen, maar na de overname van het uitzendconcern door branchegenoot USG gaat dat niet door. Laat Imtech nou net op zoek zijn naar een nieuw onderkomen. ìNu Start er niet ingaat, gaan wij er inî, aldus Van der Bruggen. Dat de torentjes gebouwd worden door BAM NBM, het bouwbedrijf van Wim van Vonno, de voormalige baas van Van der Bruggen bij Bredero, is echt toeval.

Reageer op dit artikel