nieuws

Aankleding museum Schiphol complex karwei voor Sorba Projects

bouwbreed Premium

winterswijk – Sorba Projects neemt voor het grootste deel de gevelopbouw en montage van het ‘zwevende’ museum op Schiphol voor haar rekening. De Winterswijkse fabriek voor gevel-, wand- en plafondafwerking heeft daarmee een complexe klus in handen gekregen. De werkvoorbereiders zijn inmiddels druk bezig de binnen- en buitengevel en de ophanging van de vitrinekasten te ontwerpen. De engineers van Sorba staan onder hevige tijdsdruk. Reeds in november moet het museum worden opgeleverd.

De engineering van de doorlopende vitrine blijkt een uitdaging voor de ontwerpers van Sorba Projects. De glazen kasten worden over een lengte van 15 meter en tot een hoogte van maximaal 2 meter 70 aaneengeschakeld. De koppeling van de vitrines, waarin de schilderijen van beroemde meesters als Rembrandt komen te hangen, zorgde voor hoofdbrekens. Met behulp van verbindingsstukken van perspex (soort doorzichtig kunststof) worden de vitrines met elkaar verbonden. De pvb-folie tussen de ramen wordt aan weerszijden 50 centimeter ingefreesd, zodat de platen van perspex erin passen. Aan een kant wordt de plaat verlijmd, aan de andere kant drukt de plaat ‘koud’ tegen het naastliggende raam. Om het gewicht van de zware ramen (1500 bij 2700 millimeter) op te vangen, worden de ramen voorzien van koppelingsschijven en een vinconstructie. Deze constructie is te vergelijken met de glasgevel van het stadskantoor in Enschede en het Pathétheater in Amsterdam. SGGS levert het glas voor de vitrines. Het gaat hier om speciaal blank glas met een dikte van 8 millimeter, waarvan 3,7 millimeter polyurethaan.

Luchtkanalen

De ruimte om de vitrines te plaatsen is op sommige plaatsen vrij krap, zo stelt engineer E. Garritsen. ‘Vooral op de plek waar de vele luchtkanalen zitten, is slechts 35 centimeter ruimte. We zijn druk aan het rekenen hoe we dat gaan doen.’ Garritsen stuitte op meer problemen toen hij de tekeningen zag van de projectarchitect Benthem Crouwel/Naco. ‘Voor het gemak had de architect de balustrade van de trap bevestigd met drie montagepunten op de vloer. In de praktijk kan dat echter niet. We hebben een soort glazen koepel over de trap ontworpen, waardoor een degelijke constructie ontstaat. Betekent wel dat er extra HE 200 stalen draagbalken nodig zijn om het gewicht van de balustrade op te vangen.’ Beroemde schilderijen vragen om een speciale behandeling. Dat betekent een goede luchtcirculatie en een degelijke brandwerendheid. De wandopbouw van de vitrine bestaat uit twee brandwerende promatectwanden die gemonteerd zijn op een stalen kokerconstructie van 60 bij 60 millimeter. Tussen de twee wanden hangen vermacelplaten. De schilderijen hangen tegen een speciaal tentoonstellingsdoek dat op zuurvrij multiplex is bevestigd. Op het stalen skelet zijn trillingsdempers gemonteerd. Dit om trillingen van de schilderijen te voorkomen. Flexibiliteit is gewaarborgd omdat de vitrines kunnen worden weggeschoven via een geleiderail aan de onderzijde. Deze rail werkt op teflonstrips. De ramen worden in het werk geplaatst nadat de geleiderails en de ophangconstructie erin zijn gehangen. De buitenste gevelschil wordt bekleed met gouden geanodiseerd aluminium platen. De architect heeft het anodiseren aanbevolen om de kleurechtheid van het aluminium te behouden. Goudkleurige aluminium platen zijn vrij zeldzaam in de bouwwereld. Sorba heeft een oplossing gevonden voor de uitdrukkelijke wens van de architect om de montage van de beplating onzichtbaar te laten. Via een hoeklijn aan de binnenkant worden de platen vastgezet met puntbouten. Sorba engineert het project in samenwerking met aannemer Van Eesteren. Dankzij de lange aanloop naar de bouw van het museum op Schiphol werd Sorba relatief laat in dit project betrokken. ‘Het is een intensieve klus die in een zeer korte tijd geklaard moet worden’, beweert sales manager E. Hoogeboom. ‘Het legt een zware wissel op onze capaciteit, maar dat zijn we inmiddels wel gewend.’ ‘De klus legt een zware wissel op onze capaciteit’

Reageer op dit artikel