nieuws

‘Spoorlijn dient als sociale en economische ruggengraat’

bouwbreed Premium

den haag – Een spoorlijn als ruggengraat van een nieuwe sociaal-economische gemeenschap. Die wat ongebruikelijke combinatie stelt de Japanner M. Yoshida voor op het jaarlijkse Inta-congres in Den Haag. Een internationaal gezelschap discussieerde afgelopen week in het Nederlands Congrescentrum onder leiding van de netwerkorganisatie Inta over stedelijke ontwikkeling.

Yoshida’s plannen maken van de nood een deugd. In de Japanse hoofdstad Tokio zorgt de al meer dan een decennium haperende nationale economie voor een opmerkelijke verschuiving. In de jaren tachtig was het economische succes de oorzaak vam snel stijgende grondprijzen in het centrum van de stad. Met als gevolg dat de inwoners van Tokio zich daar geen woning meer konden veroorloven. Daarom trokken zij naar de buitengebieden, waar grond en woningen nog betaalbaar waren.

Downtown

Begin jaren negentig keerde het tij. De economische voorspoed bleek gebaseerd te zijn op ongedekte leningen. Banken gingen failliet en de grote industriële concerns begonnen aan pijnlijke reorganisaties of, wat tot voor kort onmogelijk leek, werden door buitenlandse concurrenten overgenomen. Maar ondanks alle inspanningen, zit de Japanse economie nog steeds in het slop. Voor de bewoners van Tokio uiteindelijk geen slechte ontwikkeling, want in het centrum ging waarde van de grond de afgelopen elf jaar met ruim eenderde omlaag. Een eigen woning ‘downtown Tokio’ werd weer bereikbaar, waardoor veel mensen nu naar uit de buitenwijken wegtrekken. Iets minder gunstig voor de gebieden rond de stad, zo dacht Yoshida. Hij vreesde met de andere beleidsmakers van Saitama, het direct aan Tokio grenzende district waarvoor hij werkt, dat het gebied langzaam maar zeker aan ontvolking ten prooi zou vallen. De vergrijzing van de Japanse bevolking zet de lokale bestuurders extra onder druk. Demografen verwachten dat vanaf 2006 het bevolkingsaantal van Japan een daling inzet, een zorgelijke ontwikkeling voor Yoshida. Want hoe houdt zijn district de bewoners en economische ontwikkeling vast? Het antwoord op die vraag is de Tsukuba Express. Een spoorlijn tussen Akihabara, in het centrum van Tokio en Tsukuba in het district Saitama ten noordwesten van de hoofdstad. De trein moet de reistijd aanzienlijk verkorten. Nu duurt het nog twee uur om de afstand van 58 kilometer tussen de twee plaatsen af te leggen. Maar wanneer de nieuwe verbinding in 2005 in werking wordt gesteld duurt de reis nog maar drie kwartier. Het plan is nu om van de bewoners langs de spoorlijn een aparte gemeenschap te maken. Om het gevoel van samenhorigheid te versterken, is zelfs de bijnaam ‘mirai-diara, Ichisato’ bedacht voor het gebied. De woorden betekenen vrij vertaald ‘vredige toekomst’ en ‘eenheid en voorspoed’. Het unieke van de streek langs de spoorlijn is dat het als economisch en sociaal ontwikkelingsgebied een groot aantal activiteiten en functies combineert. Zo herbergt Akihabara, het startpunt van de lijn, meer dan zeshonderd it-bedrijven, een centrum voor startende ondernemers en opleidingen voor het zakenleven.

Ideaalbeeld

In Kashiwa, halverwege de rit naar Tsubuka, is naast Tokyo University een groot aantal laboratoria van farmaceutische concerns te vinden. En wie de rit helemaal uitzit tot het eind van de lijn, komt terecht bij de grootste concentratie onderzoekers van Japan uit zowel de commerciële als academische hoek. In het ideaalbeeld van plannenmaker Yoshiba zorgt de snelle verbinding voor een sociaal-economische kruisbestuiving die het hele gebied langs de spoorlijn in de vaart der volkeren opstuwt. ‘Trein zorgt voor kruisbestuiving die gebied in vaart der volkeren opstuwt’

Reageer op dit artikel