nieuws

Grote uitbreidingsplannen voor luchthavens Engeland

bouwbreed Premium

londen – Nieuwe startbanen bij alle Londense vliegvelden, waaronder zelfs drie bij Londen Stansted, uitbreiding van andere grote luchthavens in Groot-Brittannië en plannen voor een aparte vrachtluchthaven bij Huntington, Cambridge in midden Engeland.

Aan de oostkant van Londen kan zelfs een heel nieuwe internationale luchthaven gebouwd worden. Met die ideeën wil de Britse minister van transport A. Darling de luchtvaart in zijn land de komende dertig jaar de ruimte geven. Britse milieuorganisaties hebben al aangekondigd de plannen tot het uiterste te bestrijden. Volgens het ministerie neemt het aantal passagiers toe van 180 miljoen nu naar 400 miljoen in 2030. De luchtvaartsector biedt direct werk aan 180.000 mensen en indirect nog eens even zoveel. Darling: ‘Niets doen is geen optie. Als we die weg volgen, dan brengen we de toenemende welvaart in ons land in gevaar. De helft van de Britten vliegt minstens een keer per jaar en een groot deel van onze export gaat door de lucht.’ De minister heeft deze week een reeks discussienota’s gepubliceerd en maakt volgend jaar een definitieve keuze.

Internationaal

Darling wil dat het Londense vliegveld Heathrow de internationale rol houdt die het nu heeft, omdat het anders wordt ingehaald door Parijs, Frankfurt en ook Schiphol met zijn vijfde baan. Daarvoor is het wel nodig Heathrow een extra startbaan te geven. Deze grootste luchthaven van Europa, die al jaren aan de top van zijn capaciteit zit, bouwt al aan een vijfde terminalgebouw terwijl mogelijk een zesde nodig is. Daarnaast zal het nodig zijn ook Stansted meer startbanen te geven. Dit vliegveld, bekend om zijn fraaie terminal van architect Foster, kan daarmee de capaciteit opvoeren van 15 miljoen naar meer dan 100 miljoen passagiers per jaar.

Regionaal

Voor het speciale vliegveld voor vracht en expressdiensten heeft het ministerie haar oog laten vallen op een voormalige luchtmachtbasis bij Alconbury in de buurt van Cambridge. Verder moeten ook de meer regionale luchthavens in heel Groot-Brittannië worden uitgebreid. In veel gevallen gaat het daarbij om vliegvelden die een rechtstreekse verbindingen hebben met Schiphol. Darling noemt onder meer Manchester Airport, dat de tweede internationale luchthaven van het land kan worden, Birmingham, East Midlands, Newcastle, Teeside en Edinburgh.

Reageer op dit artikel