nieuws

Tunnelelement ‘kwispelend’ op zijn plek

bouwbreed Premium

europoort – Twee extra duikinspecties waren nodig en er moest wat ‘gekwispeld’ worden, maar zondagnacht kwam het tweede element voor de Calandtunnel netjes op zijn plek terecht.

Een week eerder moest het afzinken van het tweede tunnelelement worden afgeblazen, toen er zo’n 8000 kuub grond in de zinksleuf was gestroomd. Dat gebeurde door de zuiging die ontstond bij het invaren van het eerste tunnelelement. Daardoor lieten gaten in de combiwand zand door, hetgeen de weg versperde voor het tweede element. Vorige week werden die gaten gedicht en werd de zinksleuf weer op diepte gebracht. De procedure van het inlieren van het element is na de calamiteiten niet aangepast. Dat was volgens projectleider R. Kakes van Rijkswaterstaat niet nodig. Het gaat immers toch al voetje voor voetje. Bovendien hoefde het tweede element niet zo ver in de sleuf in de oever te worden ingevaren, waardoor het gevaar van sterke zuiging door de retourstromen toch al minder was. Wel vond er nog vlak voor het inlieren een inspectie plaats van de bodem van de zinksleuf door duikers. Die exercitie werd herhaald toen het ruim 100 meter lange betonnen gevaarte boven zijn beoogde plek lag en alleen nog naar beneden moest. Beide keren troffen de duikers geen bijzonderheden aan. Het tweede element gedroeg zich volgens Kakes niettemin weerbarstig bij de afzinkoperatie. Toen het bijna op zijn plek lag, bevond het zich een centimeter te ver van het eerste element. Dus moest het ballastwater weer worden uitgepompt, werd de kop schuin tegen de voorganger aangelegd en werd er opnieuw water ingenomen, het zogenaamde kwispelen. Al kwispelend kwam het element alsnog goed op zijn plek terecht. Als ook het derde element op zijn plek ligt, gaat CCT – waarin Ballast Nedam, Strukton en Van Oord samenwerken – de ontlastsleuf tussen de combiwand en het talud opvullen. Op die manier kan ook het herstel van Neckarweg, die vorige week verzakte, ter hand worden genomen.

Reageer op dit artikel