nieuws

Toyota verwerkt eigen autotechniek

bouwbreed Premium

den haag – Een grote onderneming kan met de succesvolle ontwikkelingen van de ene divisie de producten van de andere verbeteren. Toyota maakte voor de ontwikkeling van zijn vorkheftruckserie 7FBMF gebruik van technieken die het bedrijf eerder voor de auto-industrie bedacht. In de nieuwe vorkheffer zit een motor voor 80 volt wisselspanning die de vier wielen aandrijft.

De fabrikant levert negen modellen waarvan de kleinste 1,6 en de grootste 5 ton heft. Het lastzwaartepunt bedraagt in alle uitvoeringen 500 millimeter en de standaard hefhoogte 3000 millimeter. Toyota ontwierp de 7FBMF specifiek voor de Europese markt en produceert de heftruck in het Franse Ancenis. Het bedrijf wijst met nadruk op het comfort dat de nieuwe heffer de bestuurder biedt. De armleuning beweegt met de stoel mee; de bestuurder bedient zo gemakkelijk de elektrohydraulische minihendels die in de leuning zijn ingebouwd. De stuurkolom is over 13 graden traploos in te stellen. De fabrikant loste ook het probleem van het verlopende stuur op. Een zogeheten actieve stuursynchronisatie stemt de stand van het stuurwiel doorlopend af aan de stand van de achterwielen. Een sensor registreert de stand van de wielen ten opzichte van het stuur en zorgt ervoor dat de bestuurder in de verwachte rijrichting wegrijdt.

Kantelen

Deze beveiliging valt onder het zogeheten systeem van actieve stabiliteit. Die techniek zorgt er ook voor dat de vork automatisch horizontaal staat. Daarvoor zet de bestuurder de mast met een knop terug in de verticale stand. Zo steekt de vork altijd op de juiste manier in en uit een pallet. Voorts controleert het systeem de neighoek van een zwaar beladen en hoog uitgeschoven mast. De programmatuur voorkomt dat de truck naar voren kantelt of dat de last van de vork glijdt. De beveiliging voorkomt tevens dat de vorkheffer met een hoog uitgeschoven mast te snel achteruit rijdt waardoor de last op de cabine valt. Het hefvermogen van de truck is afgestemd op het gewicht van de machine. Boven die waarde heft de vork de last niet meer. De vooras van de truck is star opgehangen; de achteras pendelt. Een sensor registreert de bewegingen van de achteras. De vooras is star opgehangen. Als de bestuurder te snel een bocht neemt ontstaat het gevaar van kantelen. De beveiliging blokkeert bij een te grote snelheid de achteras. Zo kan de bestuurder op volle snelheid acuut door de bocht. De topsnelheid van de elektrische vorkheffer ligt rond de 16 kilometer. Met deze beveiligingen kunnen ook minder ervaren bestuurders met de heffer overweg. De programmatuur heeft een bestand van 3000 mogelijke veroorzakers van ongelukken. De sensoren sturen de signalen door, de computer combineert de gegevens, zet die af tegen de ‘ongelukswaarden’ en treft de passende maatregelen. Door een wijziging van de accuruimte en de aandrijving ontstond een lage instap. De accu zit niet langer onder de bestuurdersstoel maar onder de voetplaat. De aandrijving maakt gebruik van een wisselstroommotor zonder borstels. Die is compact en neemt minder ruimte in dan een gelijkstroommotor.

Voorkeuren

De afwezigheid van borstels vermindert de behoefte aan onderhoud. Vrij van onderhoud zijn ook de oliebadremmen die de ‘gewone’ trommelremmen vervangen. Deze zitten in een gesloten behuizing die vocht en vuil weert en daarmee storingen voorkomt. De bestuurder kan via vermogenskeuze de prestaties van de heftruck aan het werk en aan de eigen voorkeuren aanpassen. De voorgeprogrammeerde instelling ‘standard’ verlengt de duur van de bedrijfscycli en de totale bedrijfstijd. De voorinstelling ‘power’ verbetert de prestaties tijdens de bedrijfscycli. In de stand ‘high power’ kan de bestuurder 20 tot 30 procent beter de lasten hanteren. Het systeem biedt verder plaats aan 24 eigen instellingen. Het afleesscherm van de monitor geeft via codes aan waar zich storingen voordoen. De monteur leest op zijn computer de details van de storingen uit. Ook dat gebeurt met codes en het is alleen de Toyota-monteur die de betekenis ervan kent. Het zogeheten AC-kwadraat systeem regelt de prestaties van de motor en reduceert het energieverlies dat door het omzetten van gelijk- in wisselstroom ontstaat. Toyota ontwikkelde dat systeem zelf en paste het voor het eerst toe op de 7 FB, een 48 volt wisselstroommachine. De motor fungeert ook als generator die tijdens het afremmen elektriciteit opwekt en deze naar de accu voert. Zodra de bestuurder het ‘gas’pedaal loslaat, remt de machine automatisch af. Dat gebeurt ook wanneer de heffer een helling afrijdt. De voeding schakelt automatisch af wanneer de vorkheffer langer dan een kwartier stilstaat.

Reageer op dit artikel