nieuws

Nieuwe Britse transportminister: Niet meer asfalt in het fraaie landschap

bouwbreed Premium

londen – De nieuwe Britse minister van transport A. Darling is tegen de aanleg van een netwerk van nieuwe tolwegen. Volgens de bewindsman kan het Britse landschap niet meer asfalt hebben. ‘Groot-Brittannië is niet groot genoeg om meer en meer asfalt over het groene en prachtige landschap te storten.’ Het idee van ‘luxe’ tolwegen naast de bestaande autowegen is gelanceerd door Lord Birt, die op verzoek van premier Blair de transportproblemen heeft onderzocht.

Minister Darling is vorige week benoemd als opvolger van Stephen Byers, die na een reeks schandalen en miskleunen plotseling zijn aftreden aankondigde. Anders dan Byers, die ook over de gemeenten en regio’s ging, moet Darling zich volledig concentreren op de transportproblemen. Hij moet proberen voor de volgende verkiezingen, uiterlijk in 2006, een oplossing voor de steeds groter wordende chaos op de weg, bij het spoor en ook in de lucht te bieden. De minister is tegen nieuwe wegen, maar sluit tegelijkertijd niet uit dat hij op bestaande wegen een kilometerheffing moet invoeren omdat het verkeer op steeds meer plaatsen vast loopt. ‘Het is gewoon onmogelijk om steeds meer verkeer te hebben op wegen die honderd jaar geleden zijn aangelegd voor paard en wagen’, stelt Darling. Opvallend genoeg wordt dat idee van een wegenheffing ondersteund door de automobilistenclub RAC. ‘Organisaties van automobilisten zijn altijd tegen dit soort heffingen geweest omdat wij dat zien als een extra belasting voor de autorijder. Natuurlijk moet er meer in het vervoer worden geïnvesteerd, maar toch moeten we met tegenzin erkennen dat tol onvermijdelijk zal zijn,’ aldus voorzitter C. Foster. ‘Het goede nieuws is dat de technologische ontwikkeling de auto steeds schoner maakt. Het slechte nieuws is dat de files steeds erger worden als we geen radicale actie ondernemen. Velen zullen verbaasd zijn dat een automobilistenclub voor een heffing kiest, maar de alternatieven zijn nog veel erger.’ Opvallend genoeg is ook 73 procent van de automobilisten wel bereid tol te betalen, als daar een evenredige vermindering van de wegenbelasting tegenover staat. Op dit moment wordt alleen bij enkele bruggen en tunnels in Groot-Brittannië tol geheven. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Dartford tunnel in Londen, de Tyne tunnel in Newcastle, de Severn brug bij Cardiff, de Forth Road brug bij het Schotse Edinburgh en de Humber brug bij Hull.

Toldienst

Maar over twee jaar moet ook de eerste tolweg klaar zijn, die al lang in aanleg was voordat de nieuwe minister aantrad. De 50 kilometer lange rondweg om Birmingham wordt gefinancierd door private partijen die in ruil 53 jaar lang tol mogen heffen. De toldienst zelf zal worden verzorgd door het Italiaanse Autostrada als partner in Midland Expressway Ltd., het consortium dat de weg nu aan het bouwen is. De nieuwe driestrooks snelweg moet de zwaarbelaste M 40 tussen Birmingham en Londen ontlasten. Op tolgebied zijn ook de plannen van burgemeester Ken Livingstone van Londen al ver gevorderd. Hij wil vanaf volgend jaar automobilisten die het centrum van de Britse hoofdstad inrijden vijf pond ofwel acht euro per dag laten betalen. Die ‘verstoppingsheffing’ geldt elke werkdag tussen 7 uur ’s ochtends en half zeven in de avond voor een gebied van in totaal 21 vierkante kilometer. Vroegbeginnende bouwvakkers zouden de heffing dus kunnen ontlopen, maar dan moeten ze wel om zeven uur binnen de ring zijn. Het is de bedoeling dat de heffing vooraf wordt betaald, per dag, week of maand (voor de prijs maakt dat niets uit) en dan via het internet, misschien via de mobiele telefoon of bij een pompstation of ander betaalpunt. Wie niet heeft betaald, krijgt een boete van 65 euro, die echter oploopt tot 200 euro als je de centjes niet snel overmaakt.

Camera’s

Livingstone denkt zo’n heffing eenvoudig te kunnen controleren, want Londen is vergeven van de camera’s die de stad al jaren moeten bewaken tegen terroristische aanslagen. Toch zal het een hele klus zijn want de heffingszone telt maar liefst 174 in- en uitgangen. Met de opbrengst van de heffing, geschat op 200 tot 250 miljoen euro per jaar, wil de burgemeester vooral het bussennet uitbreiden, zodat met name de forensen een goed alternatief hebben. Ook op landelijk gebied zijn er plannen voor een heffing. Minister Gordon Brown. van financiën wil buitenlandse vervoerders laten betalen voor het gebruik van de Britse wegen. De minister denkt dat te doen met een kilometerheffing die voor de eigen transportsector wordt geneutraliseerd via een lagere wegenbelasting en accijns. De tolheffing bij de Forth Road Bridge bij Edinburgh.

Reageer op dit artikel