nieuws

Digitale tachograaf bemoeilijkt fraude

bouwbreed Premium

Digitale tachograaf bemoeilijkt fraude

brussel – Binnen twee jaar moeten alle nieuwe wegvoertuigen over de digitale tachograaf beschikken die de Europese Commissie voorschrijft. De tachograaf registreert rij- en rusttijden. De nieuwe Brusselse specificaties regelen de constructie, de installatie, het gebruik en het testen van de nieuwe voorzieningen. De digitale tachograaf moet er mede voor zorgen dat beter de hand wordt gehouden aan de Europese regels voor het wegtransport. De gegevens zijn minder makkelijk te beïnvloeden dan die van een analoge tachograaf. De politie kan de digitale gegevens gemakkelijker uitlezen en verwerken. Anders dan de analoge tachograaf slaat de digitale variant de gegevens niet op papier op, maar op een persoonsgebonden slimme kaart. Die wordt uitgegeven door de lidstaat waar de bestuurder woont. De tachograaf registreert automatisch en houdt de gegevens een jaar vast. De kaart geeft een overzicht van wat er in de achterliggende 28 dagen gebeurde.

Reageer op dit artikel