nieuws

Berekening geeft uitsluitsel over kwaliteit band

bouwbreed Premium

jülich – Nog voordat ze in productie komen, kunnen banden worden getest op hun weggedrag. Het Institute of Solid State Research uit het Duitse Jülich ontwikkelde daarvoor de zogeheten statische frictietheorie.

Die vermindert aanmerkelijk de proefperiode en de uitgaven die bandenfabrikanten kwijt zijn aan het testen van duizenden mengsels om tot een nieuwe band te komen. Van elk mengsel moeten immers proefbanden worden gemaakt. Om aan de hand van de theorie berekeningen te kunnen maken wordt een proefmonster van het rubbermengsel bemeten. Het meest belovende mengsel wordt tot proefbanden verwerkt. De uitkomst van de berekening geeft een betere indruk van het contactvlak tussen band en asfalt dan de tot nog toe gebruikte methoden. De becijfering geeft onder meer uitsluitsel over de mate waarin het materiaal energie kan opslaan. Wanneer een zacht materiaal wordt ingedrukt door een hard en onregelmatig oppervlak, wordt het ongelijkmatig belast. Zo kunnen stenen en oneffenheden in de weg de band indeuken. Zodra een gewone band wordt ingedeukt, hoopt zich op de ene plaats energie op, terwijl het op de andere verslapt. De theorie over de statische frictie geeft een wiskundige beschrijving van de onregelmatigheden in een wegdek tot op het atoom. Over die waarden worden de cijfers over de interne fricties van het materiaal gelegd. Het resultaat geeft een gulden middenweg weer die de band zachte en plakkende eigenschappen geeft voor een optimale grip en die voldoende stevigheid heeft om de krachten de bij het remmen vrijkomen te weerstaan.

Reageer op dit artikel