nieuws

Toegang tot centrum Milaan kost drie euro

bouwbreed

milaan – Het terugdringen van verkeer in de grote steden van Europa gaat steeds sterker in de richting van tolheffingen. De burgemeester van Milaan, Gabriele Albertini, denkt aan hefbomen en betaalpoorten bij alle hoofdingangen richting centrum.

Als een referendum komend najaar uitwijst dat de inwoners van Milaan deze oplossing ambiëren, wordt het plan de eerste maanden van 2003 geëffectueerd. Op zon- en feestdagen geldt dan van 7.00 tot 19.00 uur een toegangsprijs van drie euro per dag per auto. Albertini baseert zijn oplossing op voorbeelden in Oslo, Trondheim en Singapore. Ook Londen overweegt een soortgelijk systeem. Een Italiaanse studie naar de verkeersdoorstroming en het milieu sluit hierop aan. Na twee jaar onderzoek geldt het rapport van 300 pagina’s als een handboek voor Albertini. Om de stad Milaan van betaalhuisjes te voorzien, zou 6,2 miljoen euro geïnvesteerd moeten worden. Het eerste jaar echter zou de opbrengst al 65 miljoen euro bedragen. Voor dat bedrag kan een kilometer metrolijn worden aangelegd, iets dat een juiste suggestie lijkt voor Milaan. Zoals voor Oslo met de zogeheten road-pricing een onderzeetunnel als grote wens op het programma staat. In Italië moet los van de publieke opinie worden onderzocht in hoeverre stadstol in strijd blijkt met de grondwettelijke rechten. Afsluiten mag wel. In Rome is inmiddels het gehele oude centrum ontoegankelijk voor auto’s van niet-inwoners. Politici, diplomaten en journalisten krijgen daar een vrijwaringspasje voor 310 euro per jaar. Dat voorbeeld wil de Milanese burgervader volgen als zijn stadsticket voor de gehele week zou worden ingevoerd.

Reageer op dit artikel