nieuws

Coevorden komt op de kaart met Europark

bouwbreed Premium

Coevorden komt op de kaart met Europark

Elke plaats heeft zijn eigen bouwprojecten. In deze rubriek worden de belangrijkste bouwlocaties van een specifieke gemeente belicht. Vandaag Coevorden. In de omgeving van Coevorden staat iets groots te gebeuren: de aanleg van het Europark. Dit bedrijventerrein op Nederlands (lees: Drents) en Duits grondgebied omvat 350 hectare en is het enige grensoverschrijdende industriepark ten noorden van de grote rivieren. Het park beschikt over overslagcentra voor water, spoor en (snel)weg. Eind 2002 is een bulkoverslagcentrum gereed. Momenteel is het Europark bereikbaar voor schepen met 600 ton lading. De gemeente Coevorden, de provincie Drenthe, de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM), Samtgemeinde Emlichheim, Kreis Graftschaft Bentheim en Bundesland Niedersachsen zijn bij de ontwikkeling betrokken. Minister Jorritsma van Economische Zaken zou afgelopen week het startsein geven voor de aanleg van het nieuwe Regionaal Overslag Centrum in Coevorden. Maar vanwege de moord op Pim Fortuyn kwam ze niet. Het ROC bestaat uit een haven, een ‘nat’ bedrijventerrein en een zogenaamd trimodaal overslagcentrum. De haven is 27.500 vierkante meter in omtrek en daarmee geschikt voor binnenschepen tot 90 meter. De realisatie van dit project heeft 12,5 miljoen euro gekost en is grotendeels door subsidies van de provincie Drenthe en het samenwerkingsverband Noord-Nederland gefinancierd. De aanleg van de haven sluit aan op de verbetering van het kanaal Almelo-Coevorden. Het kanaal zou volgens de gemeente Coevorden geschikt moeten worden gemaakt voor schepen tot 1000 ton. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat liet een concreet plan daartoe in het water vallen door het uit het Meerjarenplan Infrastructuur en Transport te schrappen. Onder druk van het CDA, VVD en D’66 blijft het project echter in de reservepost van het MIT staan. De provincie en betrokken gemeenten dienen een economische effectrapportage op te stellen om Netelenbos alsnog te overtuigen van het nut van het project. Op dit moment is circa 60 hectare van het totale industriepark ontwikkeld. Op het park zullen zich voornamelijk bedrijven vestigen die zich met grootschalig transport bezighouden. Daarbij horen ook fabrikanten van bouwmaterialen. Er worden kavels van minimaal 5 hectare aangeboden. Europark ligt gunstig ten opzichte van de internationale snelwegen A37/E233 en A31 en het spoor. Het industriepark krijgt een spooraansluiting op het traject Zwolle-Emmen en met het Duitse spoor via de Bentheimer Eisenbahn, zodat goederen ter plekke op de trein kunnen worden overgeladen. Vanaf de Euroterminal, het centrale overslagcentrum voor containers, komt er een shuttleverbinding naar het Duitse Lübeck en uiteindelijk Scandinavië. Het industriepark ligt circa anderhalf uur van de Eemshaven en slechts een half uur van de haven in Meppen (D). In 2015 moet het Europark klaar zijn.

Reageer op dit artikel