nieuws

A4 kost anderhalf miljard als stapelweg

bouwbreed Premium

den haag – Files zijn in één keer opgelost met stapelweg op de doorstroomroute A4 van Amstelveen via Den Haag en Rotterdam naar Ridderkerk. Volgens de stichting HogeSnelWeg kan tol de aanlegkosten van 1,4 miljard euro volledig financieren. Het Rijk zou wel een miljard moeten investeren in extra doelgroepstroken.

De stichting heeft opnieuw een revolutionair vervoersconcept op tafel gelegd. Na plannen voor de A27 en de A1 is nu de doorstroomroute A4 uitgewerkt als stapelweg. Boven de bestaande weg op maaiveldniveau komen dan nog rijbanen. Door de relatief lichte constructie in de middenberm van de snelweg zijn die stroken alleen geschikt voor personenauto’s. De capaciteit van de stapelweg bedraagt 4800 auto’s per uur, heeft de HSW berekend. Ter vergelijking wijst de stichting op verbreding naar twee keer drie stroken waarbij de capaciteit uitkomt op 3100 auto’s per uur. In de 75 kilometer snelweg zouden drie boortunnels en een verlengd aquaduct – bij Roelofarendsveen – moeten komen. De tunnels, eveneens in een dubbeldeks uitvoering, zijn gepland onder Midden-Delfland, het Prins Clausplein en naast de bestaande Beneluxtunnels.

T-structuren

Het gaat om boortunnels met een lengte van 4 tot 5,5 kilometer, waarbij de vervoersbuizen zijn gescheiden. De tunnels hebben een diameter van 14,85 meter en worden via T-structuren ingericht (zie illustratie). Volgens voorzitter Westerterp van de stichting is maximale veiligheid het uitgangspunt. ‘We willen de weggebruiker een echt alternatief bieden. Auto’s hoeven alleen tol te betalen als de route filevrij is’, licht de oud-minister toe. Een automobilist zou rond 7 euro tol moeten betalen. Hij haalt opgelucht adem als minister Netelenbos het veld ruimt en hoopt na de verkiezingen voet aan de grond te krijgen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. ‘Hopelijk ontstaat dan meer elan.’ Tot nu toe zijn de contacten bijzonder moeizaam en voelt de stichting zich nauwelijks serieus genomen. Als Rijkswaterstaat groen licht zou geven, kan de bouw binnen drie tot vijf jaar zijn gerealiseerd, verwacht Westerterp. De stichting heeft ver uitgewerkte plannen op tafel gelegd inclusief een financiële onderbouwing. Een kilometer stapelweg kost 19 miljoen euro. De aanleg van doelgroepstroken (in totaal 45 kilometer) langs de snelwegen zou het Rijk 22,3 miljoen per kilometer kosten. In totaal komt de rekening op 2,4 miljard euro. De tunnels, het aquaduct en diverse kunstwerken maken het tracé kostbaar. De stichting houdt vol dat het project uitvoerbaar is volgens de voorliggende ramingen. Volgens architect B. Toorenman kan de weg bijna zonder overlast worden aangelegd in een bouwstroom van 40 meter per dag. ‘Uitgangspunt is een soort bouwdoos. ’s Nachts worden elke 20 meter lange palen in de middenberm geboord. Overdag kunnen daar de prefab-onderdelen tussen worden geplaatst’, licht Toorenman toe. Op de bijzondere betonnen palen is inmiddels patent verkregen.

Reageer op dit artikel