nieuws

Trillingen uit den boze bij berging miniduikboot ‘Seehund’

bouwbreed Premium

egmond-binnen – Via een noodbrug in zee en met een kuip die wordt leeggegraven, proberen aannemer Woud Wormer Funderingstechniek uit Wormer, bergingsmaatschappij Wijsmuller Salvage uit IJmuiden en Leemans Speciaalwerken uit Vriezenveen de komende weken de Duitse mini-onderzeeër ‘Seehund’ die voor de Noord-Hollandse kust ligt, te bergen.

De gemeente Bergen besloot medio maart tot berging van de ‘Seehund’ nadat uit onderzoek was gebleken dat er zich nog twee torpedo’s aan boord bevinden. Die zijn door het zestigjarige verblijf onder zee en zand onstabiel geworden. Explosiegevaar is dan ook aanwezig. De simpelste oplossing is vaak de beste, is de redenatie van Woud Wormer ‘We plaatsen een kuip om de boot, zuigen die leeg en graven de onderzeeër uit’, vat directeur H. van Hees het plan samen. Voordat de damwand kan worden geplaatst, is een noodweg noodzakelijk. Deze 100 meter lange weg loopt de zee in tot bij de locatie waar de ‘Seehund’ anderhalve meter onder het zand ligt begraven. De voorziening wordt momenteel aangelegd door een 100-tons funderingsmachine die de duikboot begin mei ook gaat lichten. Van Hees: ‘We plaatsen de 10 meter lange wanden met een resonante hoogfrequentie vibrator. De damwanden worden zo heel voorzichtig de zeebodem in getrild. Worden de trillingen te hevig, dan schakelen we over op een silent pilar. Die drukt de wanden dan hydraulisch verder de bodem in.’ Is de kuip geplaatst – 16 bij 28 meter – dan wordt deze inwendig gestempeld. Over de kuip komen stalen frames waaraan de onderzeeër komt te ‘hangen’. Vervolgens wordt de kuip ontgraven. Liggen de torpedo’s – die zich aan de zijkant en onder de boot bevinden –  bloot, dan komt de Koninklijke Marine in actie. ‘De mijnenopruimingsdienst demonteert de torpedokoppen die elk 300 kilo explosieven bevatten. Die worden in open zee tot ontploffing gebracht. Is dat niet mogelijk dan brengt men ze in de kuip tot ontploffing. Het wrak gaat dan wel verloren, maar veiligheid gaat voor alles.’ Na het ophalen van het wrak rupst de funderingsmachine de boot naar het strand. De projectkosten bedragen zo’n 700.000 euro. Het streven is de klus eind mei te hebben geklaard.

Reageer op dit artikel