nieuws

Opknapbeurt Arnhemse ‘brug te ver’

bouwbreed Premium

arnhem – De legendarische John Frostbrug in Arnhem die als ‘brug te ver’ de vaderlandse geschiedenis inging, krijgt een nieuw jasje. Nu krijgt de brug uit 1933 behalve een nieuwe beschermlaag ook deels nieuwe stalen fietsdeksecties en voetpaden langszij. Voor de conservering en gedeeltelijke vernieuwing van de brug is in totaal twee jaar uitgetrokken, waarna het kunstwerk weer minimaal vijftien jaar zonder steigers verder moet kunnen.

De laatste keer dat de oude Rijnbrug volledig in de nieuwe verf werd gezet, is inmiddels twintig jaar geleden. De stalen brug bestaat grofweg uit drie delen. De hoofdoverspanning van 220 meter lengte, waarvan ook de 120 meter lange karakteristieke boog deel uitmaakt, springt het meest in het oog. In het verlengde daarvan liggen de twee delen van de hoofdoverspanning naar de oevers: zijoverspanningen. De ene die het verkeer nog 250 meter over de uiterwaarden naar Arnhem-Zuid brengt en de ander die nog 220 meter naar het noorden richting de oude stad loopt.

Hoofdoverspanning

Rijkswaterstaat, die de brug beheert, gunde het werk aan dezelfde aannemer die ook twintig jaar geleden voor het groot onderhoud tekende: het Gelders staalstraal- en schildersbedrijf GSB uit Ochten. Om gedurende de twee onderhoudsjaren, maar ook bij volgende onderhoudsbeurten goed bij de onderkant van de brug te kunnen, worden in opdracht van Rijkswaterstaat over de lengte van de hoofdoverspanning vier rails aangebracht die samen twee railbanen vormen. Daaraan kan een verf- en inspectiewagen de hele onderkant van de brug bereiken. Verouderde inspectiewagens – zowel onder de hoofdoverspanning als onder de zijoverspanningen – zijn verwijderd omdat ze te veel van roest te lijden hebben gehad en het moeilijk is ze weer soepel te laten rijden. Bovendien stamden de inspectiewagens onder de zijoverspanningen uit de tijd dat het nog niet mogelijk was om met een hoogwerker vanuit de uiterwaarden inspecties uit te voeren. Nu dat wel kan, zaten deze wagens vooral in de weg. Vanaf een tijdelijke conserveringswagen, die GSB speciaal voor de brug ontwierp, wordt de onderkant van de brug gestraald met grit dat bestaat uit smeltslakdeeltjes uit hoogovens. Omdat de afgestraalde verfdeeltjes deels van loodhoudende menie afkomstig kunnen zijn, waarmee vroeger veel staalconstructies werden bewerkt, zorgt de stofdicht gemaakte conserveringswagen ervoor dat er niets in de uiterwaarden of rivier terechtkomt. Zware deeltjes vallen naar beneden en komen via een trechter in een opvangreservoir en zwevende stofdeeltjes worden afgezogen. Ook wordt de boog geheel in de steigers gezet en afgeseald om milieubelastende stoffen op te vangen. Als het staal van de oude verflagen en de roest is ontdaan, krijgt de brug een nieuwe bescherming in drie lagen. Omdat de brug de komende tien jaar geen roestplekken mag vertonen, is gekozen voor een systeem met verf op basis van epoxy. Het nadeel daarvan is dat bepaalde stoffen in de verf bij veel fel zonlicht kunnen verkrijten. Om dat te bestrijden, worden de delen van de brug die aan veel zonlicht blootstaan voorzien van een vierde laag verf met polyurethane. Ook een harsachtige stof, maar beter bestand tegen felle zon. Het werk aan de onderzijde van de brug kan gedurende de hele onderhoudsperiode worden uitgevoerd. Anders is dat voor het conserveren van de delen boven de rijbaan en het plaatsen van de nieuwe fiets-voetpaden. Naar de wens van de gemeente Arnhem worden die werkzaamheden uitgevoerd in twee etappes van elk acht maanden om de verkeershinder niet te lang achter elkaar te laten duren. Van maart tot november dit jaar wordt de oostkant aangepakt en in dezelfde periode het jaar daarop de westzijde.

Fietsdeksecties

De paden voor fietsers en voetgangers zijn nu van beton, maar worden langs de hoofdoverspanning vervangen door vijftien stalen fietsdeksecties van elk 14 meter lang. De delen zijn voorzien van een slijtlaag van epoxyslurry. Omdat één sectie twee keer zo lang is als de afstand tussen de hangers van de boog over de brug, is het niet mogelijk het fietspad vanaf de brug zelf te vervangen. Een kraan op pontons in het water zal de delen, die ook op pontons worden aangevoerd, naar hun plaats brengen Daar worden de delen met bouten aan elkaar bevestigd en vastgelast op de consoles. Zowel de rails en de inspectiewagen als de nieuwe fietsdekdelen worden in opdracht van GSB gemaakt en bevestigd door staalconstructiebedrijf Hofman Sliedrecht. Als ‘Een brug te verven’ – zoals het werk toepasselijk is gedoopt – in november volgend jaar klaar is, zal ruim 45.000 vierkante meter staal voorzien zijn van een voornamelijk lichtgrijze laag. Alleen meubilair op de brug zoals lantaarns en leuningen en de brugopleggingen op de pijlers zullen de maroonrode kleur krijgen uit het wapen van de Airbornedivisie die er in september 1945 vocht. De gemeente Arnhem heeft plannen om na de werkzaamheden de twee grote betonnen hoofdpijlers met gekleurde lampen te beschijnen: elf maanden van het jaar met het blauw van het gevleugelde paard Pegasus in het Airbornewapen, en tijdens de herdenking van de Slag om Arnhem in de maand september met de achtergrondkleur maroonrood van het wapen zelf.

Reageer op dit artikel