nieuws

Meethulp maakt leidingwerk motor stiller

bouwbreed Premium

den haag – Een aluminium adapter helpt ontwerpers van motoren de in- en uitlaat van (bedrijfs)wagens tot zo’n 30 decibel stiller te maken. De bestuurder blijft zo van hinderlijke fluitgeluiden verschoond.

Die geluiden waren tot nog toe onvermijdelijk. In- en uitlaat bestaan uit een groot aantal vertakte buizen. Wanneer daar lucht doorheen stroomt, veroorzaken de akoestische resonanties van het leidingwerk fluitgeluiden. Het nieuwe systeem is een ontwikkeling van de Amerikaanse Ohio State University. De onderzoekers beproefden hun systeem op een motor van Ford waarvan het fluitende geluid kunstmatig werd opgevoerd tot 105 decibel. De adapter kan om het even welke motor bemeten. De ‘fluitdemper’ bestaat uit een T-vormige aluminium buis. Die wordt op de inlaat gemonteerd en geeft daarna uitsluitsel over de resonanties. Akoestische sensoren en een analyseprogramma leren waar en hoe de fluitgeluiden ontstaan. Aan de hand van de bevindingen wordt eventueel het leidingwerk van de motor opnieuw ontworpen en geluidarm gemaakt.

Correctie

Dat laatste gebeurt veelal aan het eind van het ontwerpproces en kost veel geld. En op dat moment heeft het leidingwerk een dusdanige omvang dat een fluitende buis zich niet meteen laat ontdekken. Het rechte stuk van de adapter zit op de inlaat. Het dwarse stuk kan handmatig worden verkort of verlengt. De diameter is eveneens aan te passen om na te gaan bij welke doorsnede de leiding het minst fluit. Niet zelden kan de correctie beperkt blijven tot het plaatsen van een metalen wig die de luchtstroom fluitarm in het leidingwerk verdeelt. De wig kan vlak zijn en al of niet steil oplopen of V-vormig zijn. De industrie probeert het motorgefluit al langer te verminderen met wiggen. Het ‘systeem Ohio’ geeft evenwel direct uitsluitsel over de benodigde vorm en plaats. In de praktijk voldeden de vlakke en steile wig het beste. Ze verminderden het fluiten in de proefopstelling met 30 decibel.

Reageer op dit artikel