nieuws

Begin januari ook al verzakking van wegdek A15 bij Gorinchem

bouwbreed Premium

gorinchem – Het was niet de eerste keer, toen in de nacht van dinsdag op woensdag een deel van de A15 bij Gorinchem verzakte door het intrillen van damwanden. Begin januari trad hetzelfde probleem op bij dezelfde werkzaamheden voor de verbreding van een andere tunnel, even verder naar het oosten maar nog voor de afslag Gorinchem Oost.

Van onze redactie techniek In januari verzakte slechts de vluchtstrook. Het probleem is toen snel opgelost, nog voor het begin van de ochtendspits. Het is door de media onopgemerkt gebleven omdat het verkeer er geen hinder van heeft ondervonden. Dat bevestigt C. Abrahamse, hoofd van de dienstkring Zuid-Hollandse Waarden van Rijkswaterstaat, de opdrachtgever van het werk. De aannemer van beide tunnelverbredingen is de combinatie HBSC (Heijmans, Boskalis, Strukton en CFE). Hoewel het niet de eerste keer is dat hetzelfde euvel zich voordoet overwegen Rijkswaterstaat en de aannemer niet om over te stappen een andere uitvoeringsmethode. Om het risico op verkeershinder te verminderen wordt de rest van de damwanden in de weekends getrild. Volgens Abrahamse zijn verkeersongevallen ten gevolge van nieuwe verzakkingen uitgesloten. Mocht zich onverhoopt nog een verzakking voordoen, dan wordt onmiddellijk ingegrepen.

Intrillen

Aannemingsbedrijf Gebr. Van Kessel uit Buren is (in tegenstelling tot wat in Cobouw van 4 april op de voorpagina staat) niet betrokken bij het intrillen van de damwanden voor beide tunnels. Gebr. Van Kessel is betrokken bij de bouwcombinatie die BR3 uitvoert, een meer naar het oosten gelegen deel van de Betuweroute. De tunnels waar de verzakkingen plaats hebben gevonden liggen in het deel BR2, tussen het knooppunt Gorinchem (de kruising van de A15 en de A27) en de afslag Gorinchem Oost. Toch heeft Gebr. Van Kessel wel een rol gespeeld in de nacht van dinsdag op woensdag. Tijdens de werkzaamheden werd de bodem continu geïnspecteerd door medewerkers van Rijkswaterstaat en de projectorganisatie Betuweroute. Om 23.00 uur werd duidelijk dat de weg begon te verzakken. Het zo’n veertig jaar geleden droog aangelegde zandlichaam vertoonde zettingen. ‘Er ontstond een holle ruimte onder het wegdek door een andere pakking van het zand’, aldus Abrahamse. De aannemingscombinatie HBSC heeft rond middernacht de hulp ingeroepen van Gebr. Van Kessel, volgens Abrahamse het enige bedrijf met een ‘platenpers’. Daarmee is leemslurrie met cement in de holte gepompt. Dezelfde techniek wordt toegepast als er holle ruimten ontstaan onder stootplaten bij viaducten.

Kunstwerken

Langs de Betuweroute bevinden zich een groot aantal kunstwerken. Zij worden allemaal aangepast aan de nieuwe situatie. Veel tunnels en viaducten worden verlengd en verbreed. Bij Gorinchem lopen de Haarsekade en de Arkelsedijk onder de A15 door. De laatste verzakking vond plaats bij de Haarsekade. De tunnel bij de Mollenburgseweg, nog dichter bij het verkeersknooppunt Gorinchem, wordt vervangen door een viaduct. De tunnels worden intensief gebruikt door lokaal verkeer, onder meer door scholieren van het Da Vinci College in Gorinchem. De school ligt langs de Mollenburgseweg, direct ten noorden van de A15. Ook voor de verbinding tussen het centrum van de stad en het industrieterrein, de sportvelden en recreatiegebieden zijn de tunnels van groot belang. De goederenspoorlijn van de Betuweroute komt direct aan de noordzijde van de autoweg te liggen, zodat beide tunnels verlengd moeten worden. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om ze ook te verbreden. Volgens Abrahamse is ongeveer eenvijfde van de damwand voor de tunnel bij de Haarsekade gereed. Hoewel beide rijstroken van de A15 in westelijke richting woensdag om 8.15 uur alweer gebruikt konden worden, hadden zich al grote files gevormd. Niet alleen naar het westen, omdat slechts één rijstrook beschikbaar was, maar ook naar het oosten, omdat alle automobilisten de verzakking wilden zien. Veel was er toen niet meer te bekijken.

Reageer op dit artikel