nieuws

Noordereiland in ontwikkeling

bouwbreed Premium

Noordereiland in ontwikkeling

Noordereiland in ontwikkeling

De binnenstad van Zwolle gaat flink op de schop. Dit jaar zullen tal van bouwprojecten worden opgeleverd. Ten noorden van de binnenstad wordt het Noordereiland ontwikkeld. Een interessante uitdaging voor de gemeente Zwolle om daar een stedenbouwkundig ontwerp voor te maken. Tot het einde van de zestiende eeuw lag het Noordereiland buiten de stadsmuren. Door de aanleg van aarden wallen kwam het eiland echter binnen de stadsgrenzen te liggen. In 1846 werd de gasfabriek in het bastion gebouwd en rond 1970 werd de fabriek, school en talrijke woningen gesloopt. Op de plek van de gasfabriek werd een enorm parkeerdek aangelegd. De gemeente wil daar nu een nieuw theater, woningen en winkels ontwikkelen. In eerste instantie werd de Belgische architect Vandenhove daarvoor aangesteld, maar het plan van de Belg stuitte op weerstand van de gemeente. Toen besloot de gemeente Zwolle het plan zelf maar ter hand te nemen. Het ontwerp van het theater is gegund aan het architectenduo Greiner en Van Goor dat al vele theaters in Nederland heeft ontworpen. Het voorlopig ontwerp wordt in mei dit jaar gepresenteerd. ‘Het theater moet een blikvanger worden’, zegt persvoorlichter A. Kramer. Over de ontwikkeling van woningen en winkels is in deze fase nog niets te zeggen. Evenmin is bekend wanneer het vernieuwde Noordereiland klaar is. ‘We hebben nog te maken met een aanzienlijke bodemverontreiniging van de gasfabriek. Er zal eerst een sanering moeten plaatsvinden’, aldus Kramer. Een ander ‘eiland’ in de binnenstad is op een haar na bebouwd. Het Eiland ligt aan de gracht in de historische binnenstad van Zwolle. Circa 6500 vierkante meter winkelruimte is daar ontwikkeld. De winkels zijn inmiddels open, de 43 woningen zijn nog niet helemaal opgeleverd. Tien van het totaal aantal woningen worden langs de Thorbeckegracht gebouwd. De andere woningen betreffen appartementen. Onder de appartementen is een parkeergarage aangelegd met 360 plaatsen. De architecten Natalini en Gelders hebben in opdracht van ING Vastgoed en in samenwerking met de gemeente Zwolle het ontwerp gemaakt. Het geheel is in historische stijl opgetrokken met kronkelende straatjes, grachtenpandjes en pittoreske winkeltjes. Het Eiland is volledig autovrij. Een ander bolwerk in de binnenstad, het Maagdenbolwerk, ligt aan de westzijde. Hier komen winkels, kantoren, horeca, appartementen, een ondergrondse parkeergarage en een fietsenstalling. Uitgangspunten voor het plan van prof.ir. Hans Ruijssenaars van de Architectengroep Amsterdam waren het herstellen van de economische functie van het bolwerk en het terugbrengen van de historische uitstraling. In het bolwerk liggen op de begane grond winkels met daarboven vier lagen woningen. Tussen het bolwerk en de Kamperpoortenbrug komt horeca met daarboven twee lagen kantoren. In totaal biedt het gebied ruimte voor 66 koopappartementen, 6800 vierkante meter winkelruimte en 2200 vierkante meter kantoren en horeca. Daarnaast kunnen er ondergronds 480 auto’s en 300 fietsen worden geparkeerd. In september dit jaar wordt het project opgeleverd.

Reageer op dit artikel