nieuws

Half verharde bermen moeten veiligheid van weg vergroten

bouwbreed Premium

almelo – De provincie Overijssel test langs de N467 (Almelo-Tubbergen) acht typen half verharde bermen. Doel is het aantal ongevallen te verminderen. Als het experiment slaagt wil Overijssel alle provinciale wegen van half verharde bermen voorzien.

Volgens een provinciewoordvoerder gaat het om een uniek experiment. ‘In het verleden is er in Zeeland, Flevoland en Kampen wel onderzoek gedaan, maar daarbij zijn niet uitvoerig meerdere mogelijkheden en materialen getest. Bovendien gaat het bij dit experiment om relatief brede proefstroken en staat niet het voorkomen van beschadigingen aan de bermen centraal, maar de verkeersveiligheid.’ Op de N467 gebeuren vaak eenzijdige ongevallen. Die ontstaan doordat bestuurders in de berm belanden. Met de aanleg van half verharde bermen hoopt de provincie dat automobilisten met een simpele stuurcorrectie zonder schade -letterlijk- hun weg kunnen vervolgen. Langs de N467 ter hoogte van kilometerpaal 4.8 worden acht verschillende half verharde bermvarianten aangelegd. De eerste is een strook die wordt uitgevoerd met de Doornikse steen. Het gaat om stenen met een diameter van 12 centimeter die worden vermengd met bermgrond. Een soortgelijk experiment wordt uitgevoerd met de Ibbenbürer steen. Deze steensoort komt uit het Duitse grensgebied, vlakbij Almelo. Ook wordt er een proefstrook met de kunststof Netlon-vezel gelegd. Het gaat om stukjes gaas met een lengte van 10 centimeter. Deze wapening zit op rollen en wordt geproduceerd door Groenewoud Sport en Recreatie uit Linschoten.

Filmopnamen

Langs de weg Almelo-Tubbergen wordt verder een proef gedaan met berminjectie. Het gaat om een cementachtige substantie die in de berm wordt gespoten. Een deel van de berm wordt voorzien van een beto-mat. Deze betonmat wordt veelvuldig als talud-versteviger in de weg- en waterbouw gebruikt. Een hele andere oplossing en materiaalkeuze is de Flow-block. Het gaat om een groene kunststof tegel met vierkante gaatjes erin. Een soortgelijke toepassing biedt de Ritter-bermplaat. De laatste variant is de kunststof harmonica, de zogeheten Geoweb. Deze wordt gevuld met steen en afgedekt met gras. Het aanleggen van de bermstroken gaat zeker drie weken duren. Het experiment loopt tot eind dit jaar. Maandelijks worden de bermstroken gecontroleerd. Bovendien worden er filmopnamen gemaakt. In samenwerking met het Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom uit Rijssen worden er in mei en september noodsituaties nagebootst. Ook zal het verkeer met een langzame snelheid over de bermstroken worden geleid. Dit is nodig om te testen welke toepassing het best aan alle eisen voldoet. Als de proef slaagt wil Overijssel langs alle provinciale wegen een half verharde bermstrook aanleggen. Het gaat om een lengte van zo’n 1000 kilometer. Het experiment wordt ook door andere provincies en wegbeheerders met belangstelling gevolgd.

Reageer op dit artikel