nieuws

Campagne moet naamsbekendheid Arcadis vergroten

bouwbreed Premium

arnhem – Arcadis gaat wereldwijd campagne voeren om zijn naamsbekendheid op te krikken. Dat moet nieuwe opdrachten opleveren en tegelijk de liquiditeit van het aandeel vergroten. De namen van Arcadis’ dochterondernemingen verdwijnen straks van het briefpapier. ‘Want we moeten net als Shell één merk worden.’

Is het zo slecht gesteld met de naamsbekendheid van Arcadis dat een wereldwijde campagne nodig is om die te vergroten? Bestuursvoorzitter Harrie Noy schudt zijn hoofd. ‘Nee’, zegt hij, ‘het probleem is in het algemeen niet zo zeer de bekendheid van Arcadis, maar meer wat we als ingenieursbureau allemaal kunnen. In sommige landen is het niet duidelijk dat we meer doen dan hetgeen we daar aanbieden aan diensten. Dat moet anders:we zullen heel Arcadis beter in de markt moeten zetten.’ Niettemin, geeft Noy toe, is de naam Arcadis ook nog niet overal even ingeburgerd. ‘In Duitsland is onze naamsbekendheid nog beperkt, maar daar hebben we ook weinig reclame gemaakt.’ In de Verenigde Staten, waar ongeveer 35 procent van Arcadis’ omzet vandaan komt, speelt nog iets anders. Het Arnhemse ingenieursbureau heeft een notering aan de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq. Om de handel in het aandeel Arcadis te verlevendigen moet de bekendheid van het concern omhoog. Noy: ‘Om de interesse in ons aandeel te vergroten moeten onze bekendheid en zichtbaarheid in de Verenigde Staten worden vergroot. Beleggers geven dat ook aan.’ Noy ontkent dat de campagne, die van start gaat in de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland, bedoeld is om definitief van het Heidemij-imago af te komen. Vijf jaar geleden alweer moest de naam Heidemij wijken voor Arcadis. Niettemin wordt het bedrijf in de media nog regelmatig als het voormalige Heidemij gepresenteerd. Dat steekt de bestuursvoorzitter. ‘Het is ook niet terecht. Arcadis doet veel meer dan Heidemij destijds’, aldus Noy. De naamswijziging is een van de betere beslissingen die ooit in Arnhem is genomen, vindt hij. ‘Zo’n beslissing neem je natuurlijk maar één keer. Maar het heeft gelukkig goed uitgepakt. We zijn heel snel afgekomen van het Heidemij-imago. Verwacht was dat dat wel tien tot vijftien jaar zou duren.

Reageer op dit artikel