nieuws

Contract N31 vertraagt aanleg

bouwbreed Premium

den haag – De verdubbeling van de N31 tussen Drachten en Leeuwarden is verder vertraagd door te kiezen voor een innovatief contract. Dat schrijft minister Netelenbos (verkeer) in antwoord op vragen van de CDA-kamerleden Eurlings en Atsma.

De start van de aanbestedingsprocedure is weer met enkele maanden vertraagd door de contractvorm. Het is de bedoeling dat een aannemer de Waldwei bouwt met een DBFM-overeenkomst (Design, Build, Finance en Maintain). Uiterlijk in maart zal via een aanbestedingsadvertentie in deze krant het werk eindelijk op de markt worden gezet. Het was de bedoeling de aanbesteding rond voor de kerst de deur uit te doen. ìDe marktbenadering die hier wordt toegepast, is in Nederland nog nauwelijks gebruikt. Dit proces vraagt meer tijd, gezien de vereiste zorgvuldigheid en de beoogde kwaliteit van het contractî, schrijft de minister. Netelenbos bestrijdt echter dat het wegvlak eerder klaar zou zijn bij een traditionele vorm van aanbesteden. ìHet tempo van de bouw is straks onderdeel van de bieding van de aannemer.î Om snelheid te bevorderen, worden in het contract prikkels ingebouwd, belooft zij de Kamer. De minister durft geen toezeggingen te doen over de uiteindelijke opleveringsdatum van de weg. Elk jaar gebeuren dertig ongelukken op het 15 kilometer lange traject, waarvan een aantal met dodelijke afloop. In 1991 heeft het Rijk al beloofd dat de weg in 1997 aangepast zou zijn. In 1998 is in het kader van de Langman-akkoorden afgesproken dat het project in 2005 zou worden opgeleverd. Nu lijkt het erop dat 2008 een realistischer planning is.

Reageer op dit artikel