nieuws

Nieuwe opzet beurs Zuidlaren valt bij exposanten in goede aarde

bouwbreed

De 42ste BouwVakbeurs in Zuidlaren kon zich de afgelopen week verheugen in een grote belangstelling. Ondanks de pittige entreeprijs van 15 euro die dit jaar werd gevraagd.

Naar schatting deden zo’n 50.000 betalende bezoekers de vernieuwde BouwVakbeurs aan. Het aanbod van de ruim driehonderd standhouders groeide met 23 procent. De exposanten in de acht expositiehallen reageerden overwegend positief op de nieuwe opzet, waarbij gestreefd wordt naar meer professionaliteit en minder particuliere bezoekers.

De exposanten stoorden zich tijdens de laatste edities van de beurs aan de talloze particuliere bezoekers. “Daar zijn de standhouders niet op getraind”, legt beursmanager R. de Hoogen uit. “Natuurlijk hou je, ook in de nieuwe opzet, altijd een bepaald percentage oneigenlijke bezoekers. Maar we hebben met de nieuwe entreeprijs geprobeerd de drempel voor particulieren flink te verhogen.”

Het management heeft besloten vanaf volgend jaar de beurs af te wisselen met die in Utrecht. Op beide locaties wordt dan om en om een bouwvakbeurs georganiseerd. “Zo vullen we elkaar aan, vroeger zaten we elkaar in de weg. De wensen van de klant veranderen in snel tempo”, weet De Hoogen. “Vroeger werden er vooral orders geplaatst. Tegenwoordig willen bezoekers de meest actuele informatie tot zich nemen. Als vakbeurs moet je daar nadrukkelijk op inspelen. Ik denk dat die opzet goed geslaagd is.”

Noviteiten

Veel aandacht was er dit jaar voor noviteiten op het gebied van veiligheid, arbo-regelgeving en asbestverwerking. De flitsende modeshow met veiligheidskleding, vooral bedoeld om te tonen dat veilige kleding beslist niet truttig hoeft te zijn, trok veel aandacht. Ook was er veel ruimte voor vorstverletbestrijding en automatisering.

Minpuntje was dat de verfbranche ondervertegenwoordigd was. Deze deelbranche besloot een eigen evenement te organiseren in het Groningse Martinihal Centrum. “Het is jammer dat de verfbranche niet meedeed, want ik vind wel dat zo’n element bij ons thuishoort”, stelt De Hoogen. “Wellicht dat we die branche, gezien het succes van onze nieuwe opzet, in de toekomst kunnen overtuigen voluit deel te nemen.”

Het nieuwe beursmanagement wil vooral een landelijk interessant beursaanbod bieden. Volgens De Hoogen kijken bezoekers in toenemende mate ook anders aan tegen de locatie Zuidlaren. “Vroeger was dat een complete vakantietrip, tegenwoordig duurt de autorit nauwelijks langer dan het door files geplaagde verkeer in de Randstad.”

Reageer op dit artikel