nieuws

Internet zet wereldhandel in gebruikt materieel op scherp

bouwbreed Premium

Waar het in vroegere jaren nog wel een lucratief kon zijn een paar gebruikte vrachtwagens naar Afrika te verschepen, moet de handel het tegenwoordig vooral hebben van grote volumes. De winstmarges bij de verkoop van tweedehands bouwmaterieel en vrachtwagens aan ontwikkelingslanden staan onder druk. Via internet weten afnemers in Zuid-Amerika en Afrika heel goed wat er voor welke prijs te koop is.

“De armste landen liggen aan het achterspeen”, schets Bas Calis van Kleyn Trucks in Vuren, een bedrijf actief in de verkoop van gebruikte trucks en bouwmaterieel, hun lot. “Een vrachtwagen heeft grofweg vier levens. Nieuwe en jong gebruikte wagens worden in West-Europa afgezet. Trucks van gemiddeld twee tot vier jaar gaan naar Oost-Europa. Zuid-Amerikaanse landen kopen auto’s van vijf tot tien jaar en pas als ze ouder dan tien jaar zijn, tonen Afrikaanse ontwikkelingslanden interesse.”

Aantallen

Via Kleyn Trucks begonnen het afgelopen jaar wekelijks zo’n honderd vrachtwagens en bouwmachines een nieuw leven in een ver land. Het bedrijf verkoopt zowel aan eindgebruikers als handelaren in 110 landen. In Peru, Chili, Duitsland, Hongarije en Bulgarije zijn eigen vestigingen. De grote aantallen veronderstellen wellicht dat er flink wordt verdiend. Die suggestie ontzenuwt Calis, bij Kleyn Trucks werkzaam als districtsmanager voor Zuid-Amerika, onmiddellijk. “Onze activiteiten betekenen voor zo’n 170 medewerkers brood op de plank. We moeten dus een behoorlijke omzet maken, maar realiseren dat vooral door grote aantallen.”

Kleyn Trucks koopt de vrachtwagens en bouwmachines onder andere in bij dealers en leasemaatschappijen. De beschikbaarheid van onderdelen is de enige grond waarop de afnemers hun voorkeur voor een merk baseren. Daarom gaan naar Peru bijvoorbeeld met name Volvo’s en naar Ghana alleen Dafs. Opvallend is dat de handel in gebruikte Amerikaanse vrachtwagens weinig voorstelt in Zuid-Amerika. Volgens Calis heeft dat niet alleen te maken met de Noord-Amerikaanse markt, die zich erg focust op de binnenlandse afzet maar vooral ook met de Amerikaanse vrachtwagens zelf. De Amerikaanse fabrieken bouwen mooie vrachtwagens maar ze zijn gebouwd voor comfortabel rijden op goede wegen. De omstandigheden in Zuid-Amerika en Afrika zijn bijna per definitie zwaar en de Europese merken blijken dan gewoon beter te voldoen.

Internet heeft een grote ommekeer teweeg gebracht in de handel. Niet alleen omdat de klanten gemakkelijker toegang hebben tot een groot aanbod, hetgeen zijn onmiskenbare effect heeft op de prijzen, maar ook omdat Kleyn Trucks nu letterlijk minder bezoekers over de vloer krijgt.

Enkele jaren geleden nog dromden buitenlandse kopers samen op het uitgebreide bedrijfsterrein. Inmiddels staan alle wagens en machines staan met foto en al op internet, inclusief gegevens over de technische staat. Calis: “In beginsel verkopen wij zonder garantie. Maar we verzwijgen geen enkel mankement. Natuurlijk zijn wij erop ingericht om alle wagens en machines in optimale conditie af te leveren. Maar onze afnemers in Zuid-Amerika en Afrika willen dat vaak niet. Het is voor hen veel goedkoper het zelf te doen. Voor ons dagtarief van de werkplaats kunnen ze in Peru twee weken sleutelen.”

Het is eerder regel dan uitzondering dat met de bestelde wagen een grote hoeveelheid reserveonderdelen wordt meegestuurd, soms zelfs een complete motor. Aan geavanceerde motoren die boordevol elektronica zitten, laten Kleyn’s afnemers in de ontwikkelingslanden zich weinig gelegen. Ze willen geen voertuigen die met een laptop op de motorkap afgesteld moeten worden. Nee, ze willen traditionele motoren waarbij ze onderdelen kunnen vervangen in plaats van modules.

Onderdelen

Onderdelen en extra banden worden trouwens ook aangekocht om het aantal kubieke meters ‘vol’ te maken. Het transport is relatief duur en het is inefficiënt en weggegooid geld om een auto met lege laadbak te verschepen. Voordat de combinaties in Vuren op transport gaan, worden alle onderdelen die gemakkelijk uit de cabine zijn te stelen, gedemonteerd en opgeborgen in een stalen kist die vervolgens op het chassis wordt gelast.

Belettering

Belettering wordt alleen verwijderd wanneer het bedrijf waarvan Kleyn de vrachtwagen heeft betrokken dat eist. “Met name onze afnemers in Afrikaanse landen staan onverschillig tegenover die reclame-uitingen. Sterker nog, soms vinden ze het wel interessant om rond te rijden met een gebruikte wagen van een bouwmaterialenhandel uit Waalwijk.

De handel in bouwmachines heeft Kleyn ondergebracht in de divisie CE (Construction Equipment). Het is een divisie die in de jaren is uitgegroeid tot een belangrijke peiler van de organisatie. Het is in zekere zin ook een gemakkelijkere handel, vindt Calis. “Bij trucks heb je bijvoorbeeld links- of rechtsgestuurde wagens. Soms kan het aantrekkelijk zijn om de boel om te bouwen, vaak wordt het te duur. Een enkele keer bouwen ze op de plaats van bestemming de combinatie maar gedeeltelijk om. In Peru zat ik in een vrachtwagen naast de chauffeur in zo’n cabine. De chauffeur zat keurig achter het stuur terwijl ik als bijrijder het zicht had op het dashboard. Bij bouwmachines heb je dat probleem niet.”

Elk Europees vrachtwagenmerk is ergens op de wereld wel het meest gewild.

‘Hoe rijker het land, hoe jonger het wagenpark’

Reageer op dit artikel