nieuws

Gat van 160 miljoen bij overkapping A2

bouwbreed Premium

De gedeeltelijke overkapping van de A2 tussen Utrecht en Leidsche Rijn gaat 535 miljoen euro kosten. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft er 375 miljoen euro voor uitgetrokken. Over het gat van 160 miljoen euro wordt momenteel druk onderhandeld.

Dat blijkt uit antwoorden op kamervragen van de CDA’ers Verburg en Eurlings. Mogelijk volgende week al wordt een knoop doorgehakt, bevestigt woordvoerder Van Keulen van projectbureau Leidsche Rijn.

De overkapping is in de loop van de jaren fors duurder geworden. De civieltechnische kostenstijging bedraagt 60 miljoen euro. Dit bedrag is nodig voor aanpassingen aan de infrastructuur als gevolg van de nieuwste berekeningen voor het gebruik van de snelweg. Daarnaast is nog eens ruim 100 miljoen euro extra nodig voor overkappingen, geluidsschermen en veiligheidsvoorzieningen. Aangescherpte regelgeving en de wens van de gemeente om vlakbij de snelweg te bouwen, hebben geleid tot deze kostenpost.

Het ministerie rekent vooralsnog met de voorkeursvariant van de regio zelf: dodo+ (dicht open dicht open). Daarbij wordt 1650 meter van de A2 overkapt met drie viaducten van respectievelijk 200, 300 en 450 meter. Vorige maand zette prof. Rijnboutt in samenwerking met ingenieursbureau Arcadis de alternatieven op een rij.

Nadeel

Complete overkapping van de snelweg is nog duurder en heeft als nadeel dat op de snelweg geen LPG-tankauto’s mogen rijden. De variant van een tunnel is enkele jaren geleden al geschrapt.

Volgens minister Netelenbos is er geen directe link tussen de overkapping over de A2 en de vertragingen van de woningbouw. Ze is dan ook niet van plan schadevergoedingen te betalen als gevolg van de opgelopen vertraging. “Slechts het laatste deel van de 10 tot 15 procent van de nieuwbouw is direct gekoppeld aan de A2”, antwoordt Netelenbos. Procedures, grondverwerving en bouwrijp maken zijn volgens haar de directe oorzaken van de vertraging in de woningbouw op de grootste woningbouwlocatie van Nederland.

Reageer op dit artikel