nieuws

Digitale klep spaart 20 procent brandstof

bouwbreed Premium

Camcon uit het Britse Cambridge zegt met zijn digitale kleptechnologie aanmerkelijk brandstof te besparen. Het beginnende bedrijf biedt de voorziening aan voor benzine- en dieselmotoren.

Aan de hand van beproevingen rekent de onderneming een besparing van 20 procent voor en stelt dat het motorvermogen door deze techniek met 25 procent stijgt. De technologie laat zich ook voor andere toepassingen dan motoren gebruiken, bijvoorbeeld in de verf- en kunststofindustrie. Tot nog toe ontwikkelde het bedrijf acht varianten voor uiteenlopende toepassingen.

Het systeem van Camcon ‘beheert’ de motor en de vering van een (bedrijfs)auto. De digitale of binaire klep is niet meer mechanisch verbonden met de krukas. De motor werkt dan niet meer een vast programma af, maar past de gang van zaken aan de omstandigheden aan. De elektronica bepaalt wanneer de motor vermogen moet leveren en wanneer het brandstofmengsel in de cilinder tot ontbranding moet komen.

De kleppen beheren ook langs dynamische weg de vering. De elektronica meet de toestand van de weg en het gewicht van de meegevoerde belading en het aantal inzittenden. Deze gegevens bepalen de mate van vering. Op die manier verbetert het contact tussen de wielen en de weg wat weer tot een besparing in brandstof leidt.

Het systeem maakt gebruik van een spoel met een lage impedantie. Die verandert het veld van een sterke permanente magneet. Als gevolg daarvan verspringt een geveerd armatuur van de ene in de andere stabiele positie. De aanzet tot het verspringen vergt een korte elektrische puls.

Omdat de armatuur telkens in een stabiele positie verkeert, is voor het onderhouden van die positie geen energie nodig. Afhankelijk van de opstelling is de armatuur helemaal open of helemaal dicht. Op die manier is de toevoer van een gas of een vloeistof uitermate precies te regelen.

De elektronica past de benodigde hoeveelheid af en sluit via de elektrische puls van het ene op het andere moment de toevoer af.

Reageer op dit artikel