nieuws

Bouwers ontkennen fraude bij bustunnel

bouwbreed Premium

Strukton en HBG hebben niet gefraudeerd bij de aanleg van de bustunnel in de zogenoemde Zuidtangent. Dit blijkt uit intern onderzoek bij beide bedrijven.

Bouwcombinatie KSS (Strukton en HBW) heeft begin 1994 het eerste bustunnelgedeelte onder de A4 aangenomen voor een vast overeengekomen aanneemsom van 9,745 miljoen gulden. De eindafrekening bedroeg 9,776 miljoen inclusief 3,5 miljoen overeengekomen meerwerk, schrijven de bedrijven in een verklaring.

In verband met beperkte uitvoeringscapaciteit van KSS heeft de bouwcombinatie KSZ, Strukton, HBW en Ballast Nedam, het werk overgenomen na toestemming van de opdrachtgever. De aanvankelijk door KSS voor de bustunnel gemaakte kosten en ontvangen termijnen zijn tussen KSS en KSZ verrekend. Naar twee rekeningen daarover heeft de Volkskrant verwezen in het artikel over mogelijke fraude met de bustunnel.

HBG en Strukton wijzen erop dat in dat artikel sprake is van ‘extra’ factuur van 500.000 gulden. Een dergelijke factuur bestaat volgens de bedrijven niet. Wel zijn er vier facturen die gezamenlijk dit bedrag vertegenwoordigen en die in de administratie van KSS zijn verwerkt. Die facturen zijn onderzocht door KPMG en door Justitie en maken onderdeel uit van de schikking met het Openbaar Ministerie over de Schiphol Spoortunnel.

HBG en Strukton wijzen dan ook elke beschuldiging van fraude af.

Reageer op dit artikel