nieuws

Boskalis heeft intussen niet stilgezeten

bouwbreed Premium

De jarenlange pogingen van Boskalis om HAM te kopen, hebben ’s werelds grootste baggeraar niet op een achterstand gezet. Integendeel, het bedrijf heeft bepaald niet stilgezeten. “De vaart zit er goed in, de vooruitzichten zijn prima”, vat bestuursvoorzitter Rob van Gelder samen.

“Ik heb het tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst nog eens gezegd. Wij hebben als bedrijf goede mensen, goede systemen en goed materieel nodig. In alle drie zijn we zwaar aan het investeren. In schepen een half miljard gulden bovenop de reguliere vervangingsinvesteringen. Ik zeg het in guldens, dat klinkt beter dan in euro’s. In systemen, onder andere automatisering, stoppen we tientallen miljoenen. En als ik door het bedrijf heenloop, dan zie ik telkens weer nieuwe jonge enthousiaste mensen.”

Met zijn bekende enthousiasme, legt Van Gelder op zijn kamer met uitzicht over de Merwede nog eens uit hoe de baggerwereld eruit ziet. En dan uiteraard vooral de wereld van Boskalis, dat al enkele jaren op rij een groei in de dubbele cijfers laat zien. Dat zal dan toch vooral door acquisities gekomen zijn… “Niet alleen”, zegt van Gelder. “We hebben de laatste jaren een autonome groei van 4 tot 5 procent gerealiseerd. De double digits zijn er gekomen door uitbouw van de thuismarkten en kleine acquisities.”

Dat neemt niet weg dat nog niet eens zo heel lang geleden Van Gelder zelf verklaarde Boskalis nog steeds te klein te vinden en op zoek te zijn naar een grote overname. Toen was het bedrijf al bezig te praten met HBG over overname van de HAM. “Twee jaar geleden zou HAM voor ons een deel van de cake geweest zijn, nu zou dat minder zijn”, relativeert de bestuursvoorzitter het belang van een grote aankoop.

Schepen

Hij legt uit hoe dat komt. “We hebben net de Waterway erbij, in maart komt de Coastway in de vaart. Beide zijn trailers (sleephopperzuigers) van 4900 kuub. Daarnaast praten we over twee trailers van 16.000 kuub die uitgekiend zijn geëngineerd samen met Merwede. En de verlenging van de WD Fairway naar 33.000 kuub staat op de rol. Bij de cutters (snijkopzuigers) is de Ursa onderhanden genomen. De trailers zijn deels vervanging, deels uitbreiding van de capaciteit. De groei in de markt voor deze schepen gaat de komende jaren gewoon door”, meent Van Gelder.

Boskalis steekt heel veel geld in het ontwerpen en ontwikkelen van schepen. Dat is de Zanen Verstoep-filosofie van vroeger. “Wij werken liever met een completer en uitgekiender design. Dat kost meer, maar wij verdienen dat terug in efficiency. Het komt daardoor zelfs wel eens voor dat we in een combinatie zitten waarin wij verdienen en anderen niet.”

Is het dan niet zo dat in de baggermarkt weinig ruimte is voor capaciteitsuitbreiding? “Het gekke is dat bedrijven dat zeggen op een moment dat ze net zelf hebben uitgebreid”, luidt het korte commentaar.

Breder

Over de toekomst maakt hij zich dan ook geen zorgen. “De projectenmarkt zit voor een groot deel in Zuidoost-Azië, vooral in Singapore en Hong Kong. Dat kan alleen maar breder worden met landen als Maleisië en Korea. Daar zijn landen in het Midden-Oosten bijgekomen met landaanwinningsprojecten. Ik verwacht daar een hoger niveau van de activiteiten. Een vergelijkbaar beeld geeft Europa, met allerlei plannen voor havenuitbreiding.”

En dat is dan alleen nog maar de projectenmarkt. Over de thuismarkten is Van Gelder evenmin ontevreden. “In Nigeria hebben we een downscaling doorgevoerd. Het lek is daar nu boven water. In Mexico hebben we de tequila-crisis achter de rug. Sinds 2000 zitten we in Brazilië, daar staat alles nog in de kinderschoenen. Ook hier dus nog volop groeimogelijkheden.”

Aandeelhouders

Dat Boskalis niet zoals Ballast, HAM Dredging en Jan de Nul in Argentinië zit, spijt Van Gelder op dit moment zeker niet. Maar: “Dit soort problemen kan altijd ergens ontstaan. Het hangt er alleen maar van af wanneer herstel optreedt”, relativeert hij de situatie aldaar.

Dat het allemaal goed gaat met de Papendrechters, blijkt naar zijn zeggen ook op de beurs. “Onze koers is het afgelopen jaar met 14 procent gestegen. Er zijn weinig bedrijven die ons dat kunnen nazeggen. Op de beurzen bestaat veel internationale belangstelling voor ons aandeel. Naast aandeelhouders in Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is er groeiende interesse in Frankfurt, Brussel en Parijs. Dat is een positief beeld.”

Reageer op dit artikel