nieuws

Vocht oorzaak spectaculaire ontploffing viaducten

bouwbreed

Bij het ombouwen van het klaverblad Bocholtz zijn afgelopen week twee viaducten van de snelweg A76 opgeblazen. Een en ander verliep niet helemaal volgens de planning. De aangebrachte springladingen ontplofte door te vochtige bedrading namelijk niet in één keer. Als genadeslag voor de kunstwerken volgde een kwartier later een tweede spectaculaire ontploffing.

Het explosievenbedrijf Jowenko uit Meerssen was in opdracht van hoofdaannemer Jansen de Jong Infra BV belast met deze springklus. Er is gebruik gemaakt van 230 kilogram springstof voor elk viaduct. De ontploffingen resulteerden in grote stofwolken en 8000 ton puin dat op de autosnelweg terecht kwam. Ter voorkoming van beschadigingen was deze vooraf bedekt met een dikke laag zand.

Directeur D. Jowenko: “Een interessante opdracht. We hebben hiervoor wel 3000 meter slagsnoer moeten uitleggen. Daarin zijn door ons 1500 tijdvertragers ingewurgd. De grond was vanwege de extreme regenval veel te vochtig voor de bedrading. Met als gevolg dat op twee plaatsen de signalen niet doorkwamen. Na de eerste klap kon ik helaas nog niet het sein meester geven. De gevarenzone bleef dan ook vijftien minuten langer dan gepland intact totdat onze mensen met ontstekers de ladingen tot ontploffing brachten. Kan zowaar gebeuren en is toch zeker geen drama.”

De ombouwwerkzaamheden aan het viaduct worden uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat, directie Limburg. Projectverantwoordelijke G. Peters: “Het verwijderen van de viaducten is noodzakelijk door de komst van het nieuwe bedrijventerrein Avantis met een ontsluiting op de provinciale weg N281. De in- en uitvoegstroken van het klaverblad werden daardoor te kort met onvoldoende capaciteit. Wij zijn tevreden over de wijze waarop de viaducten zijn gesprongen. Daarbij mag vooral de snelheid waarmee de slopers het puin hebben opgeruimd genoemd worden. Bovendien verliepen wat ons betreft de werkzaamheden volgens planning.”

Klaverblad

Alle verkeersbewegingen blijven na de ombouw van het klaverblad hetzelfde. De oplevering van alle verbindingswegen is gepland in januari 2002. Peters: “Uiteindelijk ruimen we het hele klaverblad op. Dat betekent dat er vier verbindingswegen en vier lussen worden verwijderd. De gehele infrastructuur is inmiddels aangepast. In plaats van de ‘oude’ in- en uitvoegstroken is komend vanuit Aken, de oostelijke afrit van de A76 naar de provinciale weg N281, inclusief de vrije ‘rechtsaffer’ reeds aangelegd. Ook de westelijke afrit van de A76 komende vanuit Geleen naar de N281 is, eveneens inclusief de vrije rechter afrit, gerealiseerd. We zijn nog druk doende met de oostelijke toerit vanaf de N281 naar de A76 richting Geleen/ Eindhoven, ook inclusief de vrije ‘rechtsaffer’. En als toegift: de westelijke toerit A76 vanaf de N281 richting Aken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels