nieuws

Seks en drank

bouwbreed

Hoe werf je jongeren voor de bouw?

Cobouw kopte op 24 augustus “Britse bouw lokt jongeren met seks en drank”.

Een woordvoerder van een uitzendbureau geeft aan dat de bouw onder Britse scholieren weinig tot de verbeelding spreekt “doordat de opleidingen weinig interessant zijn en het beginloon te laag is. De bouwsector heeft bovendien een stoffig imago en is niet sexy genoeg”.

In antwoord hierop startte de CITB, het Britse zusje van Bouwradius, een wervingscampagne.

In 34 regionale bladen verschenen advertenties en op 618 billboards overal in het land. De campagne appelleert aan de levensstijl van jongeren en zal daarom zeer effectief zijn, aldus de woordvoerder van CITB. Overigens wil CITB ook etnische minderheden en vrouwen warm maken voor een baan in de bouw.

Hoe jonge vrouwen zich aangesproken moeten voelen door de campagne krijg ik niet helder. Een voorbeeld: Eén van de posters laat een mannelijke bouwvakker zien die naar mooie vrouwen in bikini tuurt, met een slogan die verwijst naar seks.

De vraag die we ons moeten stellen is of het Britse voorbeeld zal werken? Komen de jongeren zo binnen? Of bedenken ouders zich wel twee keer, voor ze hun zoon of dochter naar de bouw laten gaan?

Gezien de reacties op de campagne, die veel stof heeft doen opwaaien, zou je dat laatste denken. En als ze dan al binnenkomen, is het de vraag voor hoelang.

Want als de praktijk of de leerstof niet boeiend is, als de verdiensten te laag zijn. Kortom, als de vlag de lading niet dekt, hoe snel zijn de jongelui dan verdwenen?

Ten tweede is de vraag of we de bouw zo willen voorspiegelen. Je kan zeggen: “Ach we maken een onderscheid in waarmee we lokken en wat onze inhoud is. Als je hen eenmaal binnen hebt, kan je laten zien hoe het werkelijk is.” Tenslotte doen journalisten toch niet anders. Een lekkere kop boven het artikel moet de lezer aanzetten tot lezen. Dat de vlag soms de lading niet dekt, is voor de journalist niet van belang. Het doel is immers dat de lezer aangezet wordt tot lezen. Oftewel, het doel heiligt de middelen.

In Nederland worstelen we ook met de vraag hoe we jongens en meisjes voor de bouw kunnen interesseren. Geven de Britten een goed voorbeeld dat navolging verdient?

In Nederland hebben we te maken met een slecht imago van de gehele technische sector. Niet alleen de bouw heeft problemen om jongeren te werven. Dat geldt voor alle technische sectoren. Techniek is uit en de zogenaamde snelle beroepen zijn in. Een havo-docent: “De bouw, daar gaan mijn leerlingen niet heen”.

Dus wat zeggen de nieuwste theorieën over voorlichting? Breng leerlingen meer met de beroepspraktijk in aanraking. Zoals een VMBO-school doet die hun leerlingen aan de praktijk laat ruiken. In Laren (Noord-Holland) stappen derdejaars leerlingen vanuit het leslokaal regelrecht de bouwput in. Om daarna mee te helpen aan de uitbreiding van hun eigen school. De uitvoerder vindt het prachtig, want de leerlingen willen terugkomen als vakantiewerker. “Dit is de manier om de jeugd enthousiast te krijgen”, aldus de uitvoerder.

Het opleidingscentrum SSP in Amsterdam werft met geld:

“WAT WIL JE VERDIENEN OM EEN VAK TE LEREN? (tot bijna – 4000,- per maand!)”

Prima lijkt me. Geld houdt jongeren bezig. Is belangrijk in hun levensstijl. Tevens heb je hier een pluspunt te pakken van de bouwsector, versus andere sectoren. Dan heb je een overeenkomst tussen lokker en realiteit. En nu hopen dat het werkt.

Dat kunnen we niet op korte termijn te weten komen. De vraag is namelijk of de jongeren een blijvertje zijn. En dat weten we pas over een aantal jaren. Dus blijven uitproberen en ook: evalueren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels